Agila arbetssätt i webbprojekt
Agila arbetssätt i webbprojekt är i grunden samma sak som i alla andra projekt. Det som kan skilja sig i ett webbprojekt är att vi har oftare en mycket tydligare grund att stå på när vi börjar vårt arbete. Pappret är inte helt enkelt inte helt vitt.
Vad menar vi egentligen när vi pratar agilt arbetssätt?
Kärt barn har många namn, brukar det och när det gäller agilt så stämmer det verkligen. Det finns nog lika många förklaringar som människor.
Grunden i det agila kommer från mjukvarutvecklingen och syftet var då att komma bort från extremt långa och omständliga kravspecifikationer, som när lösningen var utvecklad och klar, inte alls uppfyllde de som kunderna förväntade sig. Teknik och människor utvecklades så fort, så att det som bestämdes i kravarbetet var redan gammalt och modernt vid lansering.
Sedan har det också utvecklats till att vara snabbt, förändringsbenäget och på den mörka sidan, dyrt, osäkert och resurskrävande.
Agilt för oss på 7minds
Vi på 7minds är verkligen för ett agilt arbetssätt, både när det gäller teknisk utveckling och andra delar. Vi ser att det både ett förhållningssätt och ett praktiskt arbetssätt. I vårt förhållningssätt behöver vi gå från ägarcentrerat, kontrollerat, planerande och till kundorienterat, ge förtroende och acceptera snabba skiftningar. I det praktiska arbetet behöver vi tydliga roller, med ansvar och befogenheter, men också processer och verktyg som hjälper oss att driva arbetet framåt.
Att många upplever en negativ sida av det agila arbetet, menar vi beror på att man inte tar sig ann ett nytt arbetssätt,. Man vill ha det positiva, men fortsätter att jobba som vanligt. Det är då det inte fungerar.
Agilt i webbprojekt
När vi utvecklar webbplatser, så finns det mängder av saker som vi vet behöver finnas på plats för att vi ska kunna få en fungerande webbplats. Det gäller exempelvis att vi vill ha ett huvud med vår logga, en sidfot, en navigering, en sök, ett bildspel eller liknande. Dessa grejer behöver vi i tekniska termer inte arbeta så agilt med. Människor är vanemänniskor och idag vet vi att vi når bästa effekt av att göra dessa delar som människor förväntar sig. Det är inte dessa moment vi behöver göra, testa, analysera och göra om.
Det utforskande arbetssättet ska vi i högre grad använda när vi ska utveckla tjänster som inte finns eller när det finns liknande tjänster vi våra besökare inte uppskattar. Kanske där en tjänst påverkar hela vårt interna arbete, då dessa delar också behöver utforskas och sättas nya rutiner för.
På 7minds är vi vana att jobba i ett agilt och har ofta rollen som coach för att få arbetssättet att fungera som helhet. Vi vet att tidsplan och budget kommer att hållas. Däremot vet vi inte helt säkert vilket resultat det blir. Med vår erfarenhet vet vi att vi lägger resurser på att testa oss fram det där det verkligen gör nytta i slutändan.