Hoppa till huvudinnehållet

Content manager – innehållsansvarig

En content manager har ansvar för att producera och publicera innehåll på en webbplats eller digital tjänst. Det kan vara allt från text och bild till rörligt och ljud. Som innehållsansvarig har man också ansvar för att innehållet är relevant och fyller sitt syfte och att det är optimerat för sökmotorer och uppfyller krav som tillgänglighet och GDPR.

Har ni koll på allt innehåll på er webbplats?

Har ni koll på att alla sidor på webbplatsen har rätt syfte och mål? Att de är sökoptimerade? Att de är tillgängliga? Att det produceras kul nytt innehåll som är hållbart över tid? Har ni en större webbplats eller annan digital plattform krävs en dedikerad person som ansvarar för innehållet.

En content manager behöver en djupare kunskap om publiceringsverktyget, statistikverktyg, sökmotoroptimering och strategiarbete än en vanlig webbredaktör. I rollen ingår också att förvalta en långsiktig planering av innehållet och hur det ska ses över regelbundet.

Våra innehållsstrateger har alla stor erfarenhet av att ansvara för innehåll. Med ett brett perspektiv på innehållet täcker vi även in fler aspekter som klarspråk, SEO, tillgänglighet och GDPR. Vi kan stötta dig i arbetet med att bygga upp rollen eller gå in och ta hela innehållsansvaret under en period.

Mer om Innehåll

Inlägg

Så skriver du alternativtext för klickbara bilder

Det finns olika slags bilder man av olika orsaker vill kunna länka, det vill säga göra klickbara. Klickbara bilder används oftast för att initiera en handling, snarare än att förmedla...

Inlägg

Pdf:er och dokument på webben – när och hur?

När fler och fler organisationer nu på allvar tar tag i uppgiften att göra sina digitala tjänster och webbplatser tillgängliga, så kommer vi alltid till diskussionen om dokument och pdf:er...

Inlägg

Så gör du tillgängliga pdf:er

Lagen om digital tillgänglighet kräver att alla pdf:er publicerade efter den 23 september 2018 ska vara tillgängliga. Men hur gör man de tillgängliga, och hur gör man det på ett...

Projekt

ICA fick avlastning i innehållsprojektet

ICA behövde hjälp att bygga upp nytt, SEO-anpassat innehåll till sin Inspirationsdel av den nya hemsidan i Episerver. Det handlade om tusentals sidor, och den befintliga webborganisationen hann inte med...

Projekt

Upphandling blir spännande i tidningen Trendens

Genom intervjuer och reportage med organisationer i framkant blir upphandling ett spännande ämne. Upphandlingsmyndighetens tidning Trendens inspirerar till bättre och effektivare upphandling. Att få upphandling att bli spännande är innehållsmarknadsföring...

Inlägg

Så mycket sparar du med klarspråk

Krångliga texter kostar. De kostar i form av förlorade besökare på webbplatsen, missförstånd som ger extra arbetstimmar och dåligt rykte. Bra texter sparar istället pengar, och kan till och med...

Projekt

Sollentuna gick till botten med problemen

Sollentuna kommun satt i den klassiska situationen, att webbredaktionen inte kunde påverka texterna på hemsidan. Men genom ett nära samarbete med resten av organisationen och hjälp av en språkkonsult blev...

Hand och mobil

Inlägg

Därför ska du prioritera innehåll

Dåligt innehåll kostar. Bra innehåll kan däremot få dig att tjäna pengar. De kan minska kostnaderna för kundtjänst och de kan få kunden att tycka att ditt företag verkar seriöst...

Post its

Inlägg

E-plikt för kommuner och myndigheter

Statliga och kommunala myndigheter och kommuner omfattas av e-plikt. Det innebär att de ska leverera analogt och elektroniskt material till Kungliga biblioteket, så att de kan bevara det till eftervärlden....

Tjänst

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....