Content manager – innehållsansvarig

En content manager har ansvar för att producera och publicera innehåll på en webbplats eller digital tjänst. Det kan vara allt från text och bild till rörligt och ljud. Som innehållsansvarig har man också ansvar för att innehållet är relevant och fyller sitt syfte och att det är optimerat för sökmotorer och uppfyller krav som tillgänglighet och GDPR.

Har ni koll på allt innehåll på er webbplats?

Har ni koll på att alla sidor på webbplatsen har rätt syfte och mål? Att de är sökoptimerade? Att de är tillgängliga? Att det produceras kul nytt innehåll som är hållbart över tid? Har ni en större webbplats eller annan digital plattform krävs en dedikerad person som ansvarar för innehållet.

En content manager behöver en djupare kunskap om publiceringsverktyget, statistikverktyg, sökmotoroptimering och strategiarbete än en vanlig webbredaktör. I rollen ingår också att förvalta en långsiktig planering av innehållet och hur det ska ses över regelbundet.

Våra innehållsstrateger har alla stor erfarenhet av att ansvara för innehåll. Med ett brett perspektiv på innehållet täcker vi även in fler aspekter som klarspråk, SEO, tillgänglighet och GDPR. Vi kan stötta dig i arbetet med att bygga upp rollen eller gå in och ta hela innehållsansvaret under en period.

Mer om Innehåll

Projekt
Mer inom samma ämne

Sollentuna gick till botten med problemen

Sollentuna kommun satt i den klassiska situationen, att webbredaktionen inte kunde påverka texterna på hemsidan. Men genom ett nära samarbete med resten av organisationen och hjälp av en språkkonsult blev...

Projekt
Mer inom samma ämne

Bonava fick struktur på intranätet

Bonava behövde hjälp med intranätet under en längre period, medan de drev en rekryteringsprocess. Vi hjälpte till med en webbkommunikatör som både genomförde det dagliga operativa arbetet, och genomförde strukturella...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Därför ska du satsa på innehåll

Dåligt innehåll kostar pengar. Det kostar pengar i form av förlorade besökare, extra arbetstimmar och dåligt rykte. Bra innehåll sparar istället pengar, och kan till och med generera mer pengar....

Inlägg
Mer inom samma ämne

Pdf:er och dokument på webben – när och hur?

När fler och fler organisationer nu på allvar tar tag i uppgiften att göra sina digitala tjänster och webbplatser tillgängliga, så kommer vi alltid till diskussionen om dokument och pdf:er...

Person som sitter framför dator

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så gör du tillgängliga pdf:er

Lagen om digital tillgänglighet kräver att alla pdf:er publicerade efter den 23 september 2018 ska vara tillgängliga. Men hur gör man de tillgängliga, och hur gör man det på ett...

Hand och mobil

Inlägg
Mer inom samma ämne

Därför ska du prioritera innehåll

Dåligt innehåll kostar. Bra innehåll kan däremot få dig att tjäna pengar. De kan minska kostnaderna för kundtjänst och de kan få kunden att tycka att ditt företag verkar seriöst...

Projekt
Mer inom samma ämne

Skandia fick en enhetligare webb med bättre ranking

Skandiabanken satt fast i en lösning där det som mot kund verkade vara en webbplats i själva verket var flera – i Episerver 5. Dessutom var språket och strukturen en...

Post its

Inlägg
Mer inom samma ämne

E-plikt för kommuner och myndigheter

Statliga och kommunala myndigheter och kommuner omfattas av e-plikt. Det innebär att de ska leverera analogt och elektroniskt material till Kungliga biblioteket, så att de kan bevara det till eftervärlden....

Tjänst
Mer inom samma ämne

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....

bord med datorer och personer runt omkring

Inlägg
Mer inom samma ämne

Hur får vi bättre kvalitet på vår webb?

Jag har flera gånger fått frågan om hur man gör för att få bättre kvalitet på innehållet på webben. Innerst inne vet den som frågar att det inte finns något...