Hoppa till huvudinnehållet

Så skriver du för att bli läst

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt ut tydliga underrubriker, gör ingresser och använd punktlistor. Håll texten kort.

Att läsa på nätet är som att handla. Du vet hur galen du blir när du ska handla på Ikea, och du måste följa pilarna på golvet genom hela butiken, fastän du bara ska ha en kudde. Du uppskattar ditt lokala Konsum där det är lätt att hitta och du snabbt kan springa rätt in till mjölkdisken och vara ute igen på fem minuter.

På nätet skummar vi för att hitta lösningen

En läsare på nätet är alltid på jakt efter något. Den vill ha svar på en fråga eller lösa en uppgift, och den vill få det snabbt. Därför läser den nästan aldrig en hel text, utan letar efter rubriker och nyckelord som kan ge svar. Vill du att din text blir läst, ja då måste du hjälpa till med en tydligt snitslad bana.

Studier där man har filmat ögonrörelserna visar att skumläsning på nätet sker i form av bokstaven F. I början läser besökaren rubriken hela vägen ut till högermarginalen, sen går den ner till nästa rubrik, men ju längre ner den kommer desto mindre läser den. Den här bilden från Jacob Nielsens forskningsprojekt visar hur ögon rör sig när de letar efter fakta.

Anpassa texten för skumläsande

Hur ska du då göra för att vinna slaget om läsaren? Skriv bara det du behöver. Det som är irrelevant kommer ändå inte bli läst.

Gör det lätt att snabbt få en överblick. En lång löptext är svårprocessad för hjärnan. Använd

  • rubriker för nytt ämne
  • punktlistor för uppräkningar
  • faktarutor för det som är extra viktigt
  • fetat för enskilda detaljer.

Skriv det viktigaste först

Skriv det viktigaste av texten först i texten, det viktigaste i avsnittet först under rubriken och det viktigaste i stycket i första meningen. För alla de fall där läsaren bara kommer läsa några rader vill du försäkra dig om att den i alla fall får med sig det viktigaste

Använd informativa underrubriker

En läsare ska kunna bedöma på rubriken om den har hittat det den letade efter eller inte. Jag blir förvånad över hur ofta det står rubriker som övrigt, mer info och allmänt. Om du själv var inne på en webbplats för att söka information, skulle du då anse att din fråga hör till övrigt?

Hur ofta ska man sätta underrubriker? En bra grundtanke är att sätta en ny rubrik över varje nytt ämnesområde. Ibland känns det som att det inte går att sätta en rubrik, för att texten handlar om så många olika saker. Då får man strukturera upp och skriva om tills det går att särskilja vilka stycken som handlar om vad.

Gör nytt stycke – ofta

Det sista viktiga att komma ihåg är att göra texten luftig. Använd stycken och gör nytt stycke ofta. Grundregeln är en tanke i varje stycke, vilket bör bli max några rader. Annars är det dags att ta fram stora slaktarkniven igen.

Gratis e-postkurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.

Genom att prenumerera på vår kurs godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår dataskyddspolicy