Hoppa till huvudinnehållet

Vi kan tillgänglighet i praktiken

Få en webb som är bra för användaren och enkel att jobba med. Vi vet att verkligheten bakom webbplatsen är lika viktig att ta hänsyn till som lagen. Med vår breda erfarenhet av olika webbprojekt hjälper vi er till en tillgänglig webb anpassad efter era och användarnas behov.

Analysera tillgängligheten på din webbplats

Behöver du få koll på hur tillgänglig din webbplats eller tjänst är, och hur bra den uppfyller lagen om digital tillgänglighet och WCAG:s kriterier? Med vår granskning får du reda på vad du behöver åtgärda, och framför allt, hur du bör åtgärda det, i vilken ordning och om det är du eller din leverantör som ska göra åtgärden.

Testa tillgängligheten

Utbildning om tillgänglighet

Gå från magsår till lustfyllt arbete! Lär dig vad lagen om digital tillgänglighet kräver av just din webbplats, och hur du gör för att följa den. Vi anpassar kurser efter om det är webbredaktörer eller webbansvariga som ska lära sig arbeta med tillgänglighet och det ingår alltid praktiskt arbete med den egna sajten.

Lär dig mer om tillgänglighet

Hjälp vid upphandling och utveckling

Vi hjälper dig upphandla och kravställa tillgänglighet vid utveckling av IT-system. Vi hjälper er hela vägen, från vad som ska skrivas in i upphandlingen, till att skriva de specifika kraven, till att testa att leveransen uppfyller kraven.

Jobba långsiktigt med tillgänglighet

Jobba aktivt med tillgänglighet även i förvaltning. Efter att ha gjort en grundlig genomgång av webbplatsen gör vi regelbundet nya kontroller. När nya funktioner har lanserats, eller nya sidor har publicerats, granskar vi att funktionen eller sidorna uppfyller WCAG 2.1 A och AA. Ni har också alltid möjlighet att höra av er, så hjälper vi er med frågor och funderingar om tillgänglighet.

Mer om Digital tillgänglighet

Inlägg

Gör det lätt att navigera med tangentbord

Alla kan inte navigera med mus. Gör det enkelt för dem att snabbt navigera sig igenom allt innehåll och kom ihåg att göra allt möjligt att nå. Har du någon...

Inlägg

Ge möjlighet att göra rätt och i eget tempo

Att automatiskt bli utslängd mitt i ett köp, eller råka skicka iväg fel uppgifter är inte bara irriterande, det kan bli dyrt för alla inblandade. Se till att allt går...

Inlägg

Gör dina filmer tillgängliga

Det kan kännas som mycket pill med tillgängliga filmer, men tänker du rätt från början går det enkelt och snabbt. De flesta filmer ses utan ljud, oavsett om tittaren har...

Inlägg

Hjälp användaren åtgärda fel i formulär

Genom att tydligt visa var eventuella fel uppstår och hur de rättas till underlättar du för dina användare. Alla hatar vi att fylla i formulär. Det är krångligt, tar lång...

Inlägg

Hjälp redaktörerna med tillgängligheten

Det finns verktyg där du kan se om det innehåll du skapar på webbplatsen är tillgängligt. På så sätt kan du rätta till fel från början, och slipper granska allt...

Inlägg

Så skapar du tillgängliga formulär

För att formulär ska vara tillgängliga för alla behöver det vara tydligt hur de ska fyllas i både för personer med och utan syn. Det innebär att det ska gå...

Utbildning

Webbkurs: Skapa tillgängliga PowerPoint-presentationer

Lär dig tillgänglighetsanpassa PowerPoint-presentationer och pdf-dokument. Med tydliga steg för steg-filmer lär du dig allt från hur du skapar tillgängliga grundmallar till hur du skriver alt-texter för diagram. Genom att...

Inlägg

5 tips för att mobilanpassa ditt content

Tester visar att vi bara tar till oss hälften så mycket information när vi läser på en mobilskärm som när vi läser på en datorskärm. Då krävs det något extra...

Utbildning

Kurs: Skapa tillgängliga pdf-dokument från Word

Få verktygen för hur du enkelt skapar tillgängligt innehåll direkt i Word, för att sedan konvertera till ett tillgängligt pdf-dokument. Du lär dig hur du snabbt får till rubriker, bilder...

Inlägg

Gör tillgängliga formulär

Formulär är en av de viktigaste faktorerna för att webb ska bli tillgänglig enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv. Svåranvända formulär orsakar enorma problem och frustration för samtliga användare. Samtidigt är det oftast...