Datorskärm på skrivbord

Sökmotoroptimering (SEO) – att hamna högst upp på Google

Sökmotoroptimering är att ge din webbplats förutsättningar för att hamna så högt upp som möjligt på Googles och andra sökmotorers träffsidor. Det är många faktorer som påverkar din position, men i grunden handlar det om att bygga en logisk och användarvänlig webbplats, både när det gäller teknik och innehåll.

Ibland hamnar en sida långt ner på Google, trots att vi vill hamna bland de första träffarna, eller till och med högst upp. Då behöver vi sökmotoroptimera vår sida. Vi behöver anpassa den så att Google förstår att vår sida är den bästa matchningen för den fras användaren skriver in i sökfältet.

Hur förbättrar jag min SEO?

Till viss del handlar det om teknik, men framför allt handlar det om innehåll. Texter som är skrivna ur mottagarens perspektiv, med de ord mottagaren använder och i den ordning mottagaren har behov av informationen hamnar högre upp.

Det gör att den viktigaste faktorn för bra ranking är bra webbredaktörer som har förståelse för vad sökmotoroptimering är och hur de ska tänka när de skriver. Vi hjälper er på hela resan, från att se vad som behöver åtgärdas till att utbilda redaktörer eller skriva om texter. Och är det tekniken som brister så hjälper vi er att kravställa gentemot er leverantör.

När ska jag jobba med SEO?

SEO är ett ständigt pågående projekt. Vissa delar gör du bara en gång, som att utveckla din tekniska lösning, men andra gånger får du göra kontinuerligt. Varje gång du skriver en text ska du fundera igenom sökord, rubriker, informationsval och disposition. Innan du publicerar bör du försäkra dig om att din text motsvarar mottagarens behov och är skriven på ett språk mottagaren använder.

Och du, du vet väl att klarspråk är en säker framgång på Google?

Mer om Sökmotoroptimering

Man med laptop

Inlägg
Mer inom samma ämne

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google

Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan! Google har länge pratat om att...

bord med datorer och personer runt omkring

Inlägg
Mer inom samma ämne

Webbredaktörens viktigaste utbildning

Att låta sina redaktörer lära sig hur publiceringsverktyget fungerar är för de flesta en självklarhet, för utan att klicka på Publicera blir det ingen hemsida. Men många glömmer att utbilda...

Hand med penna pekar på en skärm

Inlägg
Mer inom samma ämne

Sätt upp mål för vad du mäter i Google Analytics

För att få ut något av Google Analytics måste du sätta upp mål. Att bara gå in och kolla vad som står kommer bara ge dig huvudvärk. Här förklarar vi...

Projekt
Mer inom samma ämne

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville förbättra innehållet, SEO och tillgängligheten på sin webbplats. De ville också att alla redaktörer skulle få lära sig sitt CMS ordentligt. Lättare sagt än gjort när man sitter...

Projekt
Mer inom samma ämne

Skandia fick en enhetligare webb med bättre ranking

Skandiabanken satt fast i en lösning där det som mot kund verkade vara en webbplats i själva verket var flera – i Episerver 5. Dessutom var språket och strukturen en...

Inlägg
Mer inom samma ämne

5 steg till sökmotoroptimerade texter

Jobbar du aktivt med sökmotoroptimering idag? Eller skulle du vilja, men saknar tid eller kunskap? Väger vi in alla aspekter på vad som ger bra placering i sökmotorerna, är det...

Tjänst
Mer inom samma ämne

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....

Projekt
Mer inom samma ämne

Pfizer engagerar med innehållsmarknadsföring

Pfizer arbetar internationellt med innehållsmarknadsföring inom hälsa. Grunden i detta är kampanjsajter med innehåll som ska vara sökbart och ge bra spridning i sociala medier. Utmaningen är att få en...

Projekt
Mer inom samma ämne

Holiday Club fick fler gäster med Googleannonsering

Holiday Club hotell och spa i Åre ville öka sin beläggning under andra säsonger än skidsäsongen. De ville också ha en partner som var mer lyhörd, engagerad och snabb att...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Ingen hittar med internsöket - varför?

På i stort alla webbplatser så finns en sökmotor som ska hjälpa besökaren att hitta rätt information/tjänst för den dennes behov. Tekniken bakom sökmotorn kan vara allt från den inbyggda...