Datorskärm på skrivbord

Sökmotoroptimering (SEO) – att hamna högst upp på Google

Sökmotoroptimering är att ge din webbplats förutsättningar för att hamna så högt upp som möjligt på Googles och andra sökmotorers träffsidor. Det är många faktorer som påverkar din position, men i grunden handlar det om att bygga en logisk och användarvänlig webbplats, både när det gäller teknik och innehåll.

Ibland hamnar en sida långt ner på Google, trots att vi vill hamna bland de första träffarna, eller till och med högst upp. Då behöver vi sökmotoroptimera vår sida. Vi behöver anpassa den så att Google förstår att vår sida är den bästa matchningen för den fras användaren skriver in i sökfältet.

Hur förbättrar jag min SEO?

Till viss del handlar det om teknik, men framför allt handlar det om innehåll. Texter som är skrivna ur mottagarens perspektiv, med de ord mottagaren använder och i den ordning mottagaren har behov av informationen hamnar högre upp.

Det gör att den viktigaste faktorn för bra ranking är bra webbredaktörer som har förståelse för vad sökmotoroptimering är och hur de ska tänka när de skriver. Vi hjälper er på hela resan, från att se vad som behöver åtgärdas till att utbilda redaktörer eller skriva om texter. Och är det tekniken som brister så hjälper vi er att kravställa gentemot er leverantör.

När ska jag jobba med SEO?

SEO är ett ständigt pågående projekt. Vissa delar gör du bara en gång, som att utveckla din tekniska lösning, men andra gånger får du göra kontinuerligt. Varje gång du skriver en text ska du fundera igenom sökord, rubriker, informationsval och disposition. Innan du publicerar bör du försäkra dig om att din text motsvarar mottagarens behov och är skriven på ett språk mottagaren använder.

Och du, du vet väl att klarspråk är en säker framgång på Google?

Mer om Sökmotoroptimering

Projekt
Mer inom samma ämne

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville höja kvaliteten på sin webb och utbilda redaktörerna i hur man skriver för webben. Problemet – 400 fritidsredaktörer över hela Sverige. Det fanns varken en tidpunkt eller en...

Projekt
Mer inom samma ämne

Skandia fick en enhetligare webb med bättre ranking

Skandiabanken satt fast i en lösning där det som mot kund verkade vara en webbplats i själva verket var flera – i Episerver 5. Dessutom var språket och strukturen en...

Tjänst
Mer inom samma ämne

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....

Projekt
Mer inom samma ämne

Pfizer engagerar med innehållsmarknadsföring

Vi anpassade ord och begrepp i texten utifrån vad som söks på inom relevant område.\r\n \tKonverteringsoptimering för sociala medier\r\nVi anpassade texterna så att de skulle få bättre förutsättningar att få...

Projekt
Mer inom samma ämne

Holiday Club fick fler gäster med Googleannonsering

Holiday Club hotell och spa i Åre ville öka sin beläggning under andra säsonger än skidsäsongen. De ville också ha en partner som var mer lyhörd, engagerad och snabb att...

Projekt
Mer inom samma ämne

Plantagen – att driva mer trafik till webbplatsen

Kontinuerlig annonsering i sökmotorer var ett stående inslag i det digitala marknadsföringsarbetet liksom utvärdering och optimering av redan formulerade annonser.\r\n \tSökmotoroptimering, SEO\r\nVi förbättrade SEO på redan befintliga sidor (On-page SEO)...

Projekt
Mer inom samma ämne

Vårdgivarguiden – från flera gamla webbplatser till en ny

Vårdgivarguiden var en sammanslagning av flera olika webbplatser inom ramen för e-hälsa på Stockholms Läns Landsting. Sammanslagningen innebar en hel del utmaningar både när det kommer till tekniken och innehållet...

Projekt
Mer inom samma ämne

Vattenfall – Att skapa en enhetlig webb trots flera avsändare

Vattenfall skulle bygga ny sajt i Episerver och behövde stöd både i innehållsarbetet och kravställningen. En stor utmaning var att Vattenfall AB består av ett flertal dotterbolag, vilka alla samsas...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Innehåll av hög kvalitet lönar sig

Det har under lång tid stått klart att Google belönar webbplatser där innehållet håller hög kvalitet. Enligt Google innebär det exempelvis att innehållet är unikt, relevant, språkligt riktigt och välformulerat....

Inlägg
Mer inom samma ämne

Därför måste dokument bli sidor på intranät

Intranät är ofta pdf-dokumentens förlovade land. Många organisationer menar att det måste vara så, men det finns egentligen ingen bra anledning. Vi berättar varför många pdf-dokument är dåligt, och varför...