Datorskärm på skrivbord

Sökmotoroptimering (SEO) – att hamna högst upp på Google

Sökmotoroptimering är att ge din webbplats förutsättningar för att hamna så högt upp som möjligt på Googles och andra sökmotorers träffsidor. Det är många faktorer som påverkar din position, men i grunden handlar det om att bygga en logisk och användarvänlig webbplats, både när det gäller teknik och innehåll.

Ibland hamnar en sida långt ner på Google, trots att vi vill hamna bland de första träffarna, eller till och med högst upp. Då behöver vi sökmotoroptimera vår sida. Vi behöver anpassa den så att Google förstår att vår sida är den bästa matchningen för den fras användaren skriver in i sökfältet.

Hur förbättrar jag min SEO?

Till viss del handlar det om teknik, men framför allt handlar det om innehåll. Texter som är skrivna ur mottagarens perspektiv, med de ord mottagaren använder och i den ordning mottagaren har behov av informationen hamnar högre upp.

Det gör att den viktigaste faktorn för bra ranking är bra webbredaktörer som har förståelse för vad sökmotoroptimering är och hur de ska tänka när de skriver. Vi hjälper er på hela resan, från att se vad som behöver åtgärdas till att utbilda redaktörer eller skriva om texter. Och är det tekniken som brister så hjälper vi er att kravställa gentemot er leverantör.

När ska jag jobba med SEO?

SEO är ett ständigt pågående projekt. Vissa delar gör du bara en gång, som att utveckla din tekniska lösning, men andra gånger får du göra kontinuerligt. Varje gång du skriver en text ska du fundera igenom sökord, rubriker, informationsval och disposition. Innan du publicerar bör du försäkra dig om att din text motsvarar mottagarens behov och är skriven på ett språk mottagaren använder.

Och du, du vet väl att klarspråk är en säker framgång på Google?

Mer om Sökmotoroptimering

Projekt
Mer inom samma ämne

Pfizer engagerar med innehållsmarknadsföring

Pfizer arbetar internationellt med innehållsmarknadsföring inom hälsa. Grunden i detta är kampanjsajter med innehåll som ska vara sökbart och ge bra spridning i sociala medier. Utmaningen är att få en...

Projekt
Mer inom samma ämne

Holiday Club fick fler gäster med Googleannonsering

Holiday Club hotell och spa i Åre ville öka sin beläggning under andra säsonger än skidsäsongen. Sökordsannonsering i Google Ads tillsammans med säljande landningssidor ökade besöken. Så gjorde vi Sökordsanalys...

Projekt
Mer inom samma ämne

Plantagen – att driva mer trafik till webbplatsen

Plantagen arbetar kontinuerligt med att förbättra sin webbplats och sina arbetssätt kring webben. Webbplatsen har på några år utvecklats från en enkel sida till att idag utgöra en källa till information och...

Projekt
Mer inom samma ämne

Vårdgivarguiden – från flera gamla webbplatser till en ny

Vårdgivarguiden lanserades 2014 och är idag en sammanslagning av flera olika webbplatser inom ramen för e-hälsa på Stockholms Läns Landsting. Sammanslagningen har inneburit en hel del utmaningar som de har...

Projekt
Mer inom samma ämne

Vattenfall – Att skapa en enhetlig webb trots flera avsändare

Vattenfall skulle bygga ny sajt i Episerver och behövde stöd både i innehållsarbetet och kravställningen. En stor utmaning var att Vattenfall AB består av ett flertal dotterbolag, vilka alla samsas...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Innehåll av hög kvalitet lönar sig

Det har under lång tid stått klart att Google belönar webbplatser där innehållet håller hög kvalitet. Enligt Google innebär det exempelvis att innehållet är unikt, relevant, språkligt riktigt och välformulerat....

Inlägg
Mer inom samma ämne

Därför måste dokument bli sidor på intranät

Intranät är ofta pdf-dokumentens förlovade land. Många organisationer menar att det måste vara så, men det finns egentligen ingen bra anledning. Vi berättar varför många pdf-dokument är dåligt, och varför...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Åtgärden som förbättrar SEO, konvertering och kundnöjdhet – samtidigt

Det pratas mycket om SEO, konvertering och kundnöjdhet. Du ska uppnå allt på alla fronter. Men vad gör vi som inte har obegränsat med resurser? Här avslöjar vi vilken åtgärd...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Suboptimerar du ditt SEO-arbete? 3 vanliga SEO-misstag och vad du ska göra istället

Många organisationer jag har mött har fullkomligt öst pengar på SEO-arbete, utan att få något för det. Här berättar jag vad de gjort för fel och vad de skulle gjort...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Hur mår Sveriges webbplatser - Web Service Awards trendrapport 2016

Web Service Awards har gjort sin årliga undersökning av Sveriges webbplatser, och den visar en del skrämmande statistik. 22  procent har inte ett övergripande syfte med webbplatsen. 33 procent har...