Hoppa till huvudinnehållet

Pfizer engagerar med innehållsmarknadsföring

Pfizer arbetar internationellt med innehållsmarknadsföring inom hälsa. Grunden i detta är kampanjsajter med innehåll som ska vara sökbart och ge bra spridning i sociala medier. Utmaningen är att få en kampanjsajt gjord i ett annat land med andra förutsättningar att fungera även i Sverige.

Vi anpassade materialet på tre kampanjsajter så att det skulle ge resultat i Sverige. Kampanjsajterna handlade om bröstcancer, härligt åldrande och att sluta röka.

Så gjorde vi

  • Anpassning till svenska förutsättningar
    Ursprungsmaterialet kom från USA och Irland, länder där journalistik, tonalitet och kraven på redaktionell kvalitet skiljer sig från Sverige. Även kulturella referenser skiljer sig från svenska referensramar. Vi anpassade innehållet så att det skulle hålla och kännas relevant även i svensk kontext
  • Copywriting
    Vi gjorde om omfångsrikt, detaljrikt och maskinöversatt innehåll till stringenta texter av god kvalitet. Fokus låg på att läsaren alltid skulle få med sig ett budskap från texten
  • Sökmotoroptimering
    Vi anpassade ord och begrepp i texten utifrån vad som söks på inom relevant område
    Konverteringsoptimering för sociala medier
    Vi anpassade texterna så att de skulle få bättre förutsättningar att få spridning på sociala medier

Projektdetaljer

Tidsperiod: mars 2018- mars 2019
www.slutaroka.se (kampanjsajten finns inte längre kvar)
www.spriddbrostcancerochdu.se