5 steg till sökmotoroptimerade texter

Jobbar du aktivt med sökmotoroptimering idag? Eller skulle du vilja, men saknar tid eller kunskap? Väger vi in alla aspekter på vad som ger bra placering i sökmotorerna, är det lätt att baxna. Men som webbskribent, webbredaktör eller webbansvarig kan du med redaktionellt arbete komma långt.

1. Se till att din webbplats kan nås av och sökas igenom av sökmotorspindlarna. 
Säkerställ att det inte finns brutna länkar och att det innehåll som är viktigt är lättåtkomligt.

2. Säkerställ att sidorna innehåller rätt ord och fraser. 
Utgå ifrån besökarna. Vilka fraser använder de för att hitta din sida? Se till att dessa fraser finns i texten på sidan du arbetar med. Tänk på att din organisations terminologi kan skilja sig från vad besökarna skriver i sökrutan.

3. Flytta fokus från att skapa länkar till att skapa intressant och attraktivt innehåll. 
Säkerställ att innehållet är intressant och attraktivt för dina besökare. Detta kan låta basalt, men i SEO-sammanhang har många länge haft stort fokus på länkar och vikten av att ha många inlänkar för att placeras högt i träfflistorna. Tänk i första hand på att innehållet ska vara värdefullt och attraktivt för din målgrupp. Marknadsför webbplatsen på ett sätt som lämpar sig för målgruppen, utan att du stirrar dig blind på att driva trafik genom länkar.

4. Jobba med titel och metabeskrivning
En sidas titel ska vara unik och beskriva dess innehåll. Den utgör den klickbara rubriken i sökmotorns träfflista. Beskrivningen ska vara beskrivande (vilken skräll va?) och locka besökaren att läsa mer. Möjligen är det ett för stort jobb att gå igenom alla sidorna på webbplatsen på en gång. Men börja arbetet genom att säkerställa att de viktigaste sidorna har korrekt och beskrivande titel och metabeskrivning.

5. Dra nytta av nätets fria SEO-verktyg och kunskapskällor. 
Använd de fria verktyg och SEO-skolor som finns nätet, börja exempelvis med google.com/webmasters. Ta del av all expertis, lär dig själv mer om SEO och se det som en del i det ständigt pågående arbetet med att hålla din organisations webbplats uppdaterad och relevant, både ur besökar- och sökmotorperspektiv.

Få inspiration och kunskap direkt i mejlen med vårt nyhetsbrev