Sökmotoroptimering (SEO) – att hamna högst upp på Google
Sökmotoroptimering är att ge din webbplats förutsättningar för att hamna så högt upp som möjligt på Googles och andra sökmotorers träffsidor. Det är många faktorer som påverkar din position, men i grunden handlar det om att bygga en logisk och användarvänlig webbplats, både när det gäller teknik och innehåll.
Ibland hamnar en sida långt ner på Google, trots att vi vill hamna bland de första träffarna, eller till och med högst upp. Då behöver vi sökmotoroptimera vår sida. Vi behöver anpassa den så att Google förstår att vår sida är den bästa matchningen för den fras användaren skriver in i sökfältet.
Hur förbättrar jag min SEO?
Till viss del handlar det om teknik, men framför allt handlar det om innehåll. Texter som är skrivna ur mottagarens perspektiv, med de ord mottagaren använder och i den ordning mottagaren har behov av informationen hamnar högre upp.
Det gör att den viktigaste faktorn för bra ranking är bra webbredaktörer som har förståelse för vad sökmotoroptimering är och hur de ska tänka när de skriver. Vi hjälper er på hela resan, från att se vad som behöver åtgärdas till att utbilda redaktörer eller skriva om texter. Och är det tekniken som brister så hjälper vi er att kravställa gentemot er leverantör.
När ska jag jobba med SEO?
SEO är ett ständigt pågående projekt. Vissa delar gör du bara en gång, som att utveckla din tekniska lösning, men andra gånger får du göra kontinuerligt. Varje gång du skriver en text ska du fundera igenom sökord, rubriker, informationsval och disposition. Innan du publicerar bör du försäkra dig om att din text motsvarar mottagarens behov och är skriven på ett språk mottagaren använder.
Och du, du vet väl att klarspråk är en säker framgång på Google?