Skriva för webben – skriv för att bli hittad

Att skriva för webben innebär att skriva utifrån de förutsättningar skärmläsning och sökmotorer ger. Det handlar om att skriva för att kunna ranka högt på Google och andra sökmotorer, men också om att kunna skriva så att det går lätt att förstå texten även om man läser på en liten mobilskärm.

Vi läser annorlunda på skärm än på papper, och vi väljer vad vi ska läsa på ett annat sätt på nätet än i en tidning. Därför räcker det inte med att bara kunna skriva om man ska skriva för webben. Man behöver kunna skriva för webben specifikt. Annars är det lätt att försvinna i bruset.

Att skriva är inte detsamma som att skriva för webben

Många får i uppdrag att skriva texter på webben bara för att de har bra kunskap inom ämnet de ska skriva om. Men kunskap om ämnet ger inte automatiskt en säljande, sökmotoroptimerad text. Därför kan man behöva lite hjälp på traven. Vi stöttar så att dina texter hamnar högt upp på Google och så att läsaren att stanna kvar när den väl kommit in.

Det är aldrig för sent att lära sig skriva för webben, eller att se över sina texter. Men ju tidigare du kommer igång, desto tidigare kommer du få resultat.

Mer om Skriva för webben

Projekt
Mer inom samma ämne

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville höja kvaliteten på sin webb och utbilda redaktörerna i hur man skriver för webben. Problemet – 400 fritidsredaktörer över hela Sverige. Det fanns varken en tidpunkt eller en...

Projekt
Mer inom samma ämne

Skandia fick en enhetligare webb med bättre ranking

Skandiabanken satt fast i en lösning där det som mot kund verkade vara en webbplats i själva verket var flera – i Episerver 5. Dessutom var språket och strukturen en...

Personer som pratar med varandra kring ett bord

Projekt
Mer inom samma ämne

Försvarshögskolan attraherar nya studenter med ny webb

Försvarshögskolan ville ge den nyfikna en positiv bild av skolan och vad en utbildning på FHS kan innebära för framtiden. Den intresserade ska snabbt få en tydlig bild över utbildningar...

Tjänst
Mer inom samma ämne

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....

Utbildning
Mer inom samma ämne

Att skriva för webben

Att bli läst på webben är en utmaning och det kräver mycket av oss som skribenter för att lyckas med webbtext. På vår utbildning Att skriva för webben lär du...

Projekt
Mer inom samma ämne

Elsäkerhetsverket – innehållssatsning med klarspråk i fokus

Elsäkerhetsverket skulle bygga en ny webbplats i Episerver och ville samtidigt förbättra kvaliteten på innehållet på webbplatsen. De behövde hitta en bra balans mellan inifrån- och utifrånperspektiv, det vill säga...

Projekt
Mer inom samma ämne

Högskolan i Dalarna lärde sig Episerver och digital kommunikation

I samband med en ny webbplats behövdes kunskap i de nya verktygen och ett nya sätt att kommunicera digitalt. Webbredaktörerna utbildades därför både i deras anpassade lösning för Episerver 8...

Projekt
Mer inom samma ämne

Svensk handel – nytt innehåll med fokus på besökaren

Texterna skrevs om med fokus på medlemmarna behov och vad de tjänade på olika erbjudanden. Språket är mindre juridiskt, ligger närmre vardagen i handeln och följer riktlinjer för tillgänglighet på...

Projekt
Mer inom samma ämne

Systembolaget – ett tillgängligt intranät

Systembolaget valde att bygga ett nytt och modernt intranät för att på ett bättre sätt kunna nå sina 5 000 medarbetare, där 4 500 finns i butik. Många av medarbetare...

Inlägg
Mer inom samma ämne

5 tips för att mobilanpassa ditt content

Över 90 % av alla internetanvändare surfar via mobilen. Mobilsurfare har mindre skärm att se och träffa rätt på, ofta sämre uppkoppling och gör andra saker samtidigt. Då krävs det...