Skriva för webben – skriv för att bli hittad

Att skriva för webben innebär att skriva utifrån de förutsättningar skärmläsning och sökmotorer ger. Det handlar om att skriva för att kunna ranka högt på Google och andra sökmotorer, men också om att kunna skriva så att det går lätt att förstå texten även om man läser på en liten mobilskärm.

Vi läser annorlunda på skärm än på papper, och vi väljer vad vi ska läsa på ett annat sätt på nätet än i en tidning. Därför räcker det inte med att bara kunna skriva om man ska skriva för webben. Man behöver kunna skriva för webben specifikt. Annars är det lätt att försvinna i bruset.

Att skriva är inte detsamma som att skriva för webben

Många får i uppdrag att skriva texter på webben bara för att de har bra kunskap inom ämnet de ska skriva om. Men kunskap om ämnet ger inte automatiskt en säljande, sökmotoroptimerad text. Därför kan man behöva lite hjälp på traven. Vi stöttar så att dina texter hamnar högt upp på Google och så att läsaren att stanna kvar när den väl kommit in.

Det är aldrig för sent att lära sig skriva för webben, eller att se över sina texter. Men ju tidigare du kommer igång, desto tidigare kommer du få resultat.

Mer om Skriva för webben

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så läser vi på nätet

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så anpassar du din stil och ton till de 7 vanligaste kanalerna

I förra inlägget gick jag igenom vad stil och ton är och vad det är som påverkar vad ditt innehåll förmedlar. Idag går vi igenom vilken ton som är lämplig...

Inlägg
Mer inom samma ämne

5 saker som påverkar ditt varumärkes röst, stil och ton

Vad är det som gör att Apple uppfattas som coolt, Ikea som en del av den svenska folksjälen, Systembolaget som lite tråkiga och Ryanair som billiga? Det är för att...

Man skriver

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så mycket tjänar du på att skriva bättre texter

Många företag har fått erfara att dåligt innehåll kan kosta miljoner. Medan bra innehåll kan spara lika mycket. Läs, inspireras och vänd dina utgifter till inkomster du med. Bra skrivet...

Man med laptop

Inlägg
Mer inom samma ämne

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google

Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan! Google har länge pratat om att...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så skriver du för att bli läst

En läsare på nätet är alltid på jakt efter något. Den vill ha svar på en fråga eller lösa en uppgift, och den vill få det snabbt. Därför läser den...

bord med datorer och personer runt omkring

Inlägg
Mer inom samma ämne

Webbredaktörens viktigaste utbildning

Att låta sina redaktörer lära sig hur publiceringsverktyget fungerar är för de flesta en självklarhet, för utan att klicka på Publicera blir det ingen hemsida. Men många glömmer att utbilda...

Två personer framför en dator

Inlägg
Mer inom samma ämne

Skriv för målgruppen - målgruppsskola del 3

Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Rätt information om dina målgrupper gör det lättare att veta vad och hur du ska...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så skapar du kärnfulla webbtexter - med eller utan inspiration

Kalendern är full med inplanerade möten. Massor av obesvarade mejl ligger i inkorgen. Administrativa arbetsuppgifter väntar på att någon, och helst du ska ta tag i dom. Mitt i alltihopa...

Projekt
Mer inom samma ämne

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville förbättra innehållet, SEO och tillgängligheten på sin webbplats. De ville också att alla redaktörer skulle få lära sig sitt CMS ordentligt. Lättare sagt än gjort när man sitter...