Hoppa till huvudinnehållet

Skriva för webben – skriv för att bli hittad

Att skriva för webben innebär att skriva utifrån de förutsättningar skärmläsning och sökmotorer ger. Det handlar om att skriva för att kunna ranka högt på Google och andra sökmotorer, men också om att kunna skriva så att det går lätt att förstå texten även om man läser på en liten mobilskärm.

Vi läser annorlunda på skärm än på papper, och vi väljer vad vi ska läsa på ett annat sätt på nätet än i en tidning. Därför räcker det inte med att bara kunna skriva om man ska skriva för webben. Man behöver kunna skriva för webben specifikt. Annars är det lätt att försvinna i bruset.

Att skriva är inte detsamma som att skriva för webben

Många får i uppdrag att skriva texter på webben bara för att de har bra kunskap inom ämnet de ska skriva om. Men kunskap om ämnet ger inte automatiskt en säljande, sökmotoroptimerad text. Därför kan man behöva lite hjälp på traven. Vi stöttar så att dina texter hamnar högt upp på Google och så att läsaren att stanna kvar när den väl kommit in.

Det är aldrig för sent att lära sig skriva för webben, eller att se över sina texter. Men ju tidigare du kommer igång, desto tidigare kommer du få resultat.

Mer om Skriva för webben

Inlägg

Webbredaktörens viktigaste utbildning

Att låta redaktörerna lära sig hur publiceringsverktyget fungerar är för de flesta en självklarhet, för utan att klicka på Publicera blir det ingen hemsida. Men många glömmer att utbilda i...

Inlägg

Använd de ord du blir hittad på när du skriver för webben

Vill du bli hittad på nätet, ja då måste du skriva de ord potentiella besökare söker på. Att envisas med att använda ord för att “det heter faktiskt så” blir...

Inlägg

Skriv för målgruppen

Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Att ha bra koll på och veta mycket om dina målgrupper gör det lättare att...

Projekt

Postnord förbättrade intranätet

Från spretigt innehåll och dålig sökmotor till enhetligt och lätthittat innehåll. Det var Postnords resa med intranätet. Postnord skulle genomföra ett större omtag på intranätet, och även ett nytt arbetssätt....

Projekt

Vinnovas framgångsrika innehållsarbete

Vinnova har lyckats förbättra sina texter avsevärt, nå målgruppen bättre och skapa en gemensam förståelse för vikten av klarspråk inom organisationen. Användarundersökningar visade att Vinnovas texter var svårförståeliga för målgruppen,...

Inlägg

Så skriver du för att bli läst

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt...

Inlägg

5 tips för att mobilanpassa ditt content

Tester visar att vi bara tar till oss hälften så mycket information när vi läser på en mobilskärm som när vi läser på en datorskärm. Då krävs det något extra...

Inlägg

4 steg till en stilguide - oavsett tid och budget

En stilguide ger ert varumärke en enad ton och stil, istället för en för varje redaktör. Ni når lättare er målgrupp, och ert varumärke skiljer ut sig mot andra varumärken. Om...

Tjänst

Innehåll med fokus på SEO och konvertering

Få hjälp med att skapa innehåll för din webbplats eller digitala kanaler. Vi skapar innehåll av hög kvalitet med hänsyn till SEO, konvertering och tillgänglighet. Behöver du snabbt få stora...

Inlägg

5 saker som påverkar ditt varumärkes röst, stil och ton

Vad är det som gör att Apple uppfattas som coolt, Ikea som en del av den svenska folksjälen, Systembolaget som lite tråkiga och Ryanair som billiga? Det är för att...