Hoppa till huvudinnehållet

Skriva för webben – skriv för att bli hittad

Att skriva för webben innebär att skriva utifrån de förutsättningar skärmläsning och sökmotorer ger. Det handlar om att skriva för att kunna ranka högt på Google och andra sökmotorer, men också om att kunna skriva så att det går lätt att förstå texten även om man läser på en liten mobilskärm.

Vi läser annorlunda på skärm än på papper, och vi väljer vad vi ska läsa på ett annat sätt på nätet än i en tidning. Därför räcker det inte med att bara kunna skriva om man ska skriva för webben. Man behöver kunna skriva för webben specifikt. Annars är det lätt att försvinna i bruset.

Att skriva är inte detsamma som att skriva för webben

Många får i uppdrag att skriva texter på webben bara för att de har bra kunskap inom ämnet de ska skriva om. Men kunskap om ämnet ger inte automatiskt en säljande, sökmotoroptimerad text. Därför kan man behöva lite hjälp på traven. Vi stöttar så att dina texter hamnar högt upp på Google och så att läsaren att stanna kvar när den väl kommit in.

Det är aldrig för sent att lära sig skriva för webben, eller att se över sina texter. Men ju tidigare du kommer igång, desto tidigare kommer du få resultat.

Mer om Skriva för webben

Inlägg

5 tips för att mobilanpassa ditt content

Tester visar att vi bara tar till oss hälften så mycket information när vi läser på en mobilskärm som när vi läser på en datorskärm. Då krävs det något extra...

Inlägg

4 steg till en stilguide - oavsett tid och budget

En stilguide ger ert varumärke en enad ton och stil, istället för en för varje redaktör. Ni når lättare er målgrupp, och ert varumärke skiljer ut sig mot andra varumärken. Om...

Inlägg

Så skriver du för att bli läst

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt...

Tjänst

Innehåll med fokus på SEO och konvertering

Få hjälp med att skapa innehåll för din webbplats eller digitala kanaler. Vi skapar innehåll av hög kvalitet med hänsyn till SEO, konvertering och tillgänglighet. Behöver du snabbt få stora...

Inlägg

5 saker som påverkar ditt varumärkes röst, stil och ton

Vad är det som gör att Apple uppfattas som coolt, Ikea som en del av den svenska folksjälen, Systembolaget som lite tråkiga och Ryanair som billiga? Det är för att...

Inlägg

Så skapar du kärnfulla webbtexter - med eller utan inspiration

Kalendern är full med inplanerade möten. Massor av obesvarade mejl ligger i inkorgen. Administrativa arbetsuppgifter väntar på att någon, och helst du, ska ta tag i dom. Mitt i alltihopa...

Projekt

Sollentuna gick till botten med problemen

Sollentuna kommun satt i den klassiska situationen, att webbredaktionen inte kunde påverka texterna på hemsidan. Men genom ett nära samarbete med resten av organisationen och hjälp av en språkkonsult blev...

Inlägg

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google

Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan! Google har länge pratat om att...

Inlägg

Webbredaktörens viktigaste utbildning

Att låta sina redaktörer lära sig hur publiceringsverktyget fungerar är för de flesta en självklarhet, för utan att klicka på Publicera blir det ingen hemsida. Men många glömmer att utbilda...

Inlägg

Skriv för målgruppen

Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Rätt information om dina målgrupper gör det lättare att veta vad och hur du ska...