Hoppa till huvudinnehållet

5 saker som påverkar ditt varumärkes röst, stil och ton

Vad är det som gör att Apple uppfattas som coolt, Ikea som en del av den svenska folksjälen, Systembolaget som lite tråkiga och Ryanair som billiga? Det är för att de har lagt stor möda på att skapa sig en personlighet som ska signalera detta. Personligheten består av både det visuella, bild och film, och det språkliga, text och tal.

Beroende på vilka ord du väljer och vad du väljer att fokusera på kan du skapa en personlighet för ditt varumärke. Ibland kallas den här språkliga personligheten för röst, ibland för stil och ibland för tonalitet. Det finns ingen enhetlig definition för vad som är vad, och vad som ingår i varje begrepp. Oftast menas ungefär samma sak. Här går jag igenom hur du väljer vad ditt företag ska utstråla.

Olika versioner av samma budskap

Samma budskap kan skrivas på flera olika sätt. Jämför följande meningar:

Häng med på en skidresa fylld av snö, sköna svängar och leenden mot Följ med på vår skidresa till snösäkra St Anton.

Med mobil x har du 10 000 låtar direkt i fickan, som du kan lyssna på när du vill, var du vill. Dessutom har du plats för bilderna från både semestern och vardagens guldkorn. mot Med mobil x får du 256 GB lagringsutrymme.

Visst ger de olika intryck? Genom att välja att fokusera på olika saker och använda olika ord har de gett texten olika ton. Hur din text uppfattas beror på en mängd olika faktorer som ordval, ordform, stavning och perspektiv.

Ordval

Erhållits ger ett byråkratiskt intryck, medan fått är mer vardagligt. Fylld av snö ger ett mer inspirerande intryck än snösäkertHäng med är vardagligare än följ med. Titta in hos oss ger ett personligare intryck än besök vår butik. Saker vi älskar att göra ger ett mer passionerat intryck än våra tjänster.

Ordform

Olika ord ger olika intryck. Mottagits av dig är mer formellt än du har tagit emotVi utvecklar motorer låter vardagligare än vi bedriver utveckling av motorer.

Stavning

Beroende på hur du stavar en del ord får du olika känsla. Mejlsajt, och hajp ger ett mindre konservativt och mer personligt intryck än mail, site och hype.

Perspektiv

Genom att fokusera på läsaren istället för företaget, eller på upplevelsen istället för produkten, ger du olika intryck. Jämför texterna nedan och fundera på vilken skillnad de ger i upplevelse.

Under 15 års tid har vi levererat webbplatser. Genom detta har vi lärt oss vikten av att alla uppdragsgivare får en webbplats som tillgodoser just deras behov och anpassat vårt arbetssätt så att det fungerar optimalt för alla typer av önskade projektmetodiker. Utöver att vi levererar en teknisk lösning i framkant är vi noga med att arbeta målfokuserat under hela projektets gång. Tillsammans sätter vi upp mätbara mål för projektets alla delar som vi sedan har för ögonen när vi arbetar med koncept, design, utformning och val av publiceringsverktyg för din webbplats.

Med oss får du en leverantör med 15 års erfarenhet. Du får en webbplats som tillgodoser just dina behov, och den utvecklas med den projektmetodik som du vill arbeta med. För att du ska ha kontroll över vad du får sätter vi tillsammans upp mätbara mål för koncept, design, utformning och val av publiceringsverktyg. Det innebär kort och gott att du inte bara får en webbplats som är nyare, snyggare och fungerar i mobilen utan en väl fungerande, strategisk, engagerande och hållbar helhet. Det bästa är att du kommer att ha kontroll över både vad du får och vad det kostar.

Meningslängd och meningsrytm

Beroende på hur du bygger upp en mening blir intrycket olika. Det kan handla om att ha olika ordföljd, utesluta vissa ord eller ha långa eller korta meningar. Du kan framstå som kort, och kärnfull, poetisk, effektiv, formell eller informell.

Vi kan försäkringar. Välkommen till oss.

När du har frågor om livets skeden och förändringar, kan du alltid prata med oss. Vi hjälper dig att hitta de försäkringar som passar just dig, i just din situation.

Genom att fundera igenom hur du skriver kan du bli enhetligare och skapa ett tydligare varumärke, oavsett om det är lekfullt, roligt, personligt, byråkratiskt eller inspirerande.

Gratis e-postkurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.
Inspireras av vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för spännande innehåll, från vetenskapliga upptäckter till praktiska tips. Uppdatera dina kunskaper och inspireras tillsammans med oss.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.