Hand med penna och mobil

Innehållsstrategi

En innehållsstrategi är ett innebär att ha en genomtänkt plan för vilket innehåll du behöver för att möta dina besökares behov. Det innebär att ta fram vilket syfte man har, vilka mål man vill uppnå och vilka målgrupper man vill nå. En innehållsstrategi hjälper dig med vilket innehåll du behöver ta fram, hur det ska utformas och var det ska publiceras.

En innehållsstrategi gör arbetet enklare

Ibland känns det svårt att veta hur man ska ta dig an innehållet på en webbplats. Du kanske misstänker att vissa sidor inte är relevanta för din målgrupp, eller så har du massor av innehåll du vill ta fram, men du vet inte vilket du ska prioritera. Eller så kanske du sitter i ändlösa möten där någon tycker att ni ska göra på ett sätt, och någon annan på ett annat sätt?

Med en innehållsstrategi får du svart på vitt vilket innehåll dina användare behöver. Det gör att du vet vilket innehåll du kan städa i och vilket du ska börja med att lägga till. Och du har något att förhålla dig till i de ändlösa diskussionerna, något som kan svara både på vad ni ska göra och hur.

För oss är strategier viktiga, men det får inte bli en skrivbordsprodukt. Vi vill att våra strategier ska skapas för verkligheten. Därför utgår vi från era förutsättningar och från era medarbetare. För i slutänden är det alltid en människa som ska omsätta strategin till verklighet.

Mer om Innehållsstrategi