Hoppa till huvudinnehållet

Så jobbar du hemifrån – 5 tips

Att jobba hemifrån kan kännas svårt. Efter mer än 5 år på distans vill jag dela med mig av mina bästa tips.

För drygt 5 år sedan lämnade jag Stockholm för Åre, men behöll mitt jobb och mina kunder i Stockholm. I början var det svårt, både att hitta rutinerna och att få jobbet att fungera utan att vara på plats. Men efter ett tag hittade jag lösningar för min arbetsdag och för de organisationer jag arbetade med. Det här är vad jag har lärt mig.

Skapa förutsättningar för att ha en arbetsplats hemma

Att sitta ihopkrupen i soffan över din bärbara dator ger ont i rygg och nacke. Det kanske inte är görbart att gå och skaffa ståskrivbord och extra bildskärm, men försök i alla fall skaffa ett extra tangentbord och mus (du kan säkert låna med dig det du använder på jobbet). Då kan du ställa datorn på en trave böcker, så att du kan titta rakt fram.

Se också över ditt internet. Bor du i Stockholm är det här inget problem, bor du på landet kan det vara ett stort problem. Jag hade till exempel inget fiber i mitt område i början, och inget uttag för ADSL i huset. Min lösning var ett simkort med mobilt bredband direkt i datorn, men det kräver att din dator har plats för simkort. Andra lösningar är mobilt bredband, mobil router om ni är fler som jobbar hemifrån, eller att dela wi-fi från mobilen.

Hitta rutiner för din arbetsdag

Det här brukar vara det som är svårast för många. Det är också den frågan jag alltid får när jag berättar att jag jobbar mest hemifrån: Men hur får du något gjort? Fastnar du inte bara framför Netflix?

Nej, det gör jag faktiskt inte. Men det var lite svårt i början att hitta hur jag skulle göra. Det lättaste är att sätta en tydlig arbetsdag – bestämma sig för vilka timmar som är arbetsdagen. Man förstår inte förrän man börjar jobba hemifrån hur mycket av ens liv som hänger ihop med arbetsdagen. Du lämnar barnen på väg till jobbet, du handlar och tränar på vägen hem från jobbet. När du inte har nån arbetsdag att förhålla dig till faller liksom alla rutiner.

Jag har därför satt klockslag för mig själv, när jag ska börja och när jag ska sluta. De är inte förhandlingsbara. Men jag har satt lite mer än mina 8 timmar, så att jag kan ta både lunch och en långpromenad mitt på dagen. Lite flexibel måste man ändå få vara när man jobbar hemifrån.

Ta pauser

En av de första sakerna jag märkte när jag började jobba hemifrån var att mitt arbete blev väldigt monotont. Eftersom jag inte har fysiska möten längre får jag inte de där avbrotten. Jag förflyttar mig inte mellan olika rum på kontoret, jag växlar inte mellan att titta på datorn och att titta på andra människor. Jag står framför min dator och tittar på skärmen, oavsett om jag jobbar med något eller är i möte.

Därför planerar jag in kortare pauser ungefär en gång i timmen. Hjärnan klarar bara att hålla koncentration i en knapp timme, så nånstans däromkring tar jag en paus och ser till att få röra på mig. När jag ändå är hemma är det perfekt att slå på en tvättmaskin ena pausen, och sen hänga tvätten nästa. Sjukt skönt dessutom att ha tvättat när arbetsdagen är över!

Sluta mejla – börja teamsa

När jag började jobba på distans bytte jag min muntliga kommunikation mot mejl. Dålig idé. Mejl är ett dåligt kommunikationsmedel med de flesta. Det blev missförstånd, folk orkade inte svara, jag fick inte de underlag jag behövde för att kunna utföra mitt arbete. Nu mejlar jag nästan aldrig, men sitter desto mer i Teamsmöten. Så fort jag har en fråga, vi ska bestämma hur vi ska gå vidare eller stämma av nånting bokar jag ett möte i Microsoft Teams. Det ger mycket bättre effekt, både för att man får prata och för att man ser varandra.

Teams går så klart att byta ut mot Zoom, Webex eller någon annan videolösning. Vill du veta mer om hur man håller bra möten på distans skrev jag ett inlägg om just det för ett tag sen.

Se till att besluten fattas i mötet

I början när jag jobbade på distans blev jag frustrerad över att jag hade varit med på alla möten men ändå fick reda på beslut jag inte varit med om att ta. Jag insåg att många organisationer har en kultur där man har mycket möten, men inga beslut fattas där. De fattas egentligen vid kaffeautomaten, eller i snacket vid skrivbordet.

Det enklaste är att helt enkelt lyfta frågan, många är inte uppmärksamma på det. Tycker man att det känns som en för stor och jobbig diskussion får man ta det vi varje tillfälle istället. Att när mötet börjar närma sig slutet trycka på att man måste hinna fatta ett beslut. Och när man får höra om beslut man inte varit med att ta, fråga när de togs. Så småningom brukar man få styr på det hela.

Lägg in social tid

För många av oss är jobbet mer än bara jobb. Det är en plats att ha ganska kul på. Se till att du inte tappar den sociala gemenskapen med de kollegor du gillar. Jag ska inte sticka under stol med att det är ganska skönt att slippa kallprata med de man aldrig riktigt klickat med, men några kollegor saknar man lite extra. För att vi ska få den sociala samvaron har vi infört både sociala promenader och digitala AW. Den som vill och är sugen hänger med på telefonpromenad eller avslutar veckan ihop.

Lycka till!

Lär dig Teams med våra kurser

Grunderna i Teams

Lär dig hur du ska använda Teams för att minska stressen och bli effektivare.

Anpassa teams efter din organisation

En workshop där vi tillsammans sätter upp strukturer och regler utifrån era behov.

Inspireras av vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för spännande innehåll, från vetenskapliga upptäckter till praktiska tips. Uppdatera dina kunskaper och inspireras tillsammans med oss.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.