Hoppa till huvudinnehållet

Ställ inte in, ställ om! Så gör du din kurs digital

Låt inte delar av verksamheten stanna av eller skjutas upp, bara för att alla måste jobba hemifrån. Nästan allt funkar på distans, även utbildningar och kurser. Eller, kanske framför allt utbildningar och kurser. Vi delar med oss av våra bästa tips för att du ska kunna ställa om och inte ställa in.

Många av oss har under de senaste veckorna snabbt fått sätta oss in i hur vi jobbar hemifrån effektivt, och hur vi håller möten och workshops på distans. Många organisatörer ser sig kanske tvingade att ställa in planerade utbildningar. För oss känns det då extra viktigt att lyfta de många fördelar vi ser med helt digitala utbildningar. Det kan bli minst lika bra och kanske ännu bättre!

Fördelar med digitala utbildningar

Lyckas man bara utnyttja de möjligheter som finns, har en digital utbildning många fördelar. Det här är några som våra deltagare brukar lyfta:

  • Deltagarna sparar tid och pengar när de slipper resa
  • Att dela upp utbildningen i flera delar istället för att köra en heldag är bra både för inlärningen och kalendern (vilket är möjligt när man inte behöver resa).
  • Förinspelade prat eller instruktioner ger deltagarna möjlighet att lära i sin egen takt genom att se om eller pausa medan de prövar.
  • Inspelade föreläsningar kan man också se efter kurstillfället för att få repetition.
  • Många tycker att det är lättare att ställa frågor eller redovisa digitalt, eftersom de inte behöver prata inför en grupp.
  • Kunskapsnivån är högre när ni väl ”ses”, så att man kan lägga mer tid på att gå igenom det som är mer komplext.

Att planera en digital utbildning

För att lyckas med en digital kurs är det viktigt att du inte bara flyttar över exakt samma upplägg till webben. Det blir ofta ganska tråkigt och svårt för dina deltagare att hålla koncentrationen uppe. Det här är vad du ska tänka på:

  1. Fundera ut vad det är de ska lära sig. Vad av det måste du säga och vad kan de lära sig genom övningar? Du vill ha så mycket övningar som möjligt, och så lite föreläsning eller “visa hur man gör” som möjligt. Detta för att ju mer aktiv deltagaren är, desto mer lär den sig.
  2. När du har valt vad som ska in i föreläsningen, fundera på vad du kan spela in i förväg, och vad du behöver gå igenom under utbildningen, eller både och.
  3. Fundera på hur du kan variera de förinspelade föreläsningarna. Kan du filma på plats ute i naturen eller i organisationen för att visa vad det är du pratar om? Kan du intervjua någon? Finns det redan ett Youtubeklipp om ämnet? Variation gör det ofta roligare för deltagarna. Håll filmerna korta, högst 20 minuter.
  4. Ta fram övningar som passar för digitala format. Det kan vara diskussioner i par eller grupp i virtuella grupprum, att skriva sina tankar i chatten, att skriva om ämnet i bloggform eller göra en egen mobilfilm om ämnet. Kanske kan de göra vissa övningar mellan tillfällena, så kan tiden då ni ses ägnas åt att redovisa, ge feedback, diskutera och ställa frågor.
  5. Kom på alla sätt du kan ha en dialog och interaktion. Kan ni ha en gemensam Facebookgrupp eller chattgrupp där man kan ställa frågor till varandra under kurstiden? Kan de ställa frågor om föreläsningarna inför ni ses, till exempel via Mentimeter, mejl, eller Teamskanal? Kan du ha frågerundor under tiden ni ses? Ju mer delaktiga deltagaren får vara, desto mer kommer de lära sig.

Att genomföra kurstillfället

När du väl ska ha dina kurstillfällen är förhoppningsvis redan det mesta ordnat, men det finns några saker att komma ihåg.

  1. Testa tekniken. Inte bara en gång, utan flera. Provkör mot en kollega och kolla att de ser dig, din skärm när du delar, hör ljudet om du spelar film osv.
  2. Kamera på! För så många som möjligt i alla fall. För dig som kursledare är det svårt att inte veta om någon lyssnar, utan bara prata ut i cyber space. Det är svårt att ha ett samtal när man inte ser varandras reaktioner och gensvar.
  3. Se till att alla får komma till tals. Det är svårt att ta ordet i ett digitalt möte, så pausa ofta och fråga om någon har frågor. Är det en mindre grupp kan du till och med rikta frågor direkt till någon: Anna, har du frågor? Alf, är allt glasklart?
  4. Ta pauser, ofta. Har du många övningar kan folk hålla sig vakna längre, men mer än 45 minuter utan att få röra på sig och vila hjärnan är inte bra för någon. Rörelsepauser efter 20 min kan vara en bra idé: att ställa sig upp, rulla axlarna, sträcka på sig och liknande för att hålla sig pigga. Efter 45 minuter är det 10 min paus.

Lycka till med er digitala utbildning!

Lär dig Teams med våra kurser

Grunderna i Teams

Lär dig hur du ska använda Teams för att minska stressen och bli effektivare.

Anpassa teams efter din organisation

En workshop där vi tillsammans sätter upp strukturer och regler utifrån era behov.

Inspireras av vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för spännande innehåll, från vetenskapliga upptäckter till praktiska tips. Uppdatera dina kunskaper och inspireras tillsammans med oss.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.