Hoppa till huvudinnehållet
Datorskärm på skrivbord

Sökmotoroptimering (SEO) – att hamna högst upp på Google

Sökmotoroptimering är att ge din webbplats förutsättningar för att hamna så högt upp som möjligt på Googles och andra sökmotorers träffsidor. Det är många faktorer som påverkar din position, men i grunden handlar det om att bygga en logisk och användarvänlig webbplats, både när det gäller teknik och innehåll.

Ibland hamnar en sida långt ner på Google, trots att vi vill hamna bland de första träffarna, eller till och med högst upp. Då behöver vi sökmotoroptimera vår sida. Vi behöver anpassa den så att Google förstår att vår sida är den bästa matchningen för den fras användaren skriver in i sökfältet.

Hur förbättrar jag min SEO?

Till viss del handlar det om teknik, men framför allt handlar det om innehåll. Texter som är skrivna ur mottagarens perspektiv, med de ord mottagaren använder och i den ordning mottagaren har behov av informationen hamnar högre upp.

Det gör att den viktigaste faktorn för bra ranking är bra webbredaktörer som har förståelse för vad sökmotoroptimering är och hur de ska tänka när de skriver. Vi hjälper er på hela resan, från att se vad som behöver åtgärdas till att utbilda redaktörer eller skriva om texter. Och är det tekniken som brister så hjälper vi er att kravställa gentemot er leverantör.

När ska jag jobba med SEO?

SEO är ett ständigt pågående projekt. Vissa delar gör du bara en gång, som att utveckla din tekniska lösning, men andra gånger får du göra kontinuerligt. Varje gång du skriver en text ska du fundera igenom sökord, rubriker, informationsval och disposition. Innan du publicerar bör du försäkra dig om att din text motsvarar mottagarens behov och är skriven på ett språk mottagaren använder.

Och du, du vet väl att klarspråk är en säker framgång på Google?

Mer om Sökmotoroptimering

Projekt

Kläppen ökade konverteringen

Kläppen ville öka konverteringen från befintliga kunder, och från besökare som drivits till sidan med hjälp av sociala medier. Med utbildning lärde sig redaktörerna skapa sidor som säljer. För att...

Inlägg

Använd de ord du blir hittad på när du skriver för webben

Vill du bli hittad på nätet, ja då måste du skriva de ord potentiella besökare söker på. Att envisas med att använda ord för att “det heter faktiskt så” blir...

Inlägg

Därför måste dokument bli sidor på intranät

Intranät är ofta pdf-dokumentens förlovade land. Många organisationer menar att det måste vara så, men det finns egentligen ingen bra anledning. Vi berättar varför många pdf-dokument är dåligt, och varför...

Projekt

ICA fick avlastning i innehållsprojektet

ICA behövde hjälp att bygga upp nytt, SEO-anpassat innehåll till sin Inspirationsdel av den nya hemsidan i Episerver. Det handlade om tusentals sidor, och den befintliga webborganisationen hann inte med...

Inlägg

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google

Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan! Google har länge pratat om att...

Projekt

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville förbättra innehållet, SEO och tillgängligheten på sin webbplats. De ville också att alla redaktörer skulle få lära sig sitt CMS ordentligt. Lättare sagt än gjort när man sitter...

Inlägg

5 steg till sökmotoroptimerade texter

Jobbar du aktivt med sökmotoroptimering idag? Eller skulle du vilja, men saknar tid eller kunskap? Väger vi in alla aspekter på vad som ger bra placering i sökmotorerna, är det...

Tjänst

Lär dig skriva säljande och sökmotoroptimerat

Vill du bli bättre på att skriva på webben? Med vår kostnadsfria mejlkurs får du tips, exempel och övningar som gör dig till en bättre skribent på bara en vecka....

Projekt

Pfizer engagerar med innehållsmarknadsföring

Pfizer arbetar internationellt med innehållsmarknadsföring inom hälsa. Grunden i detta är kampanjsajter med innehåll som ska vara sökbart och ge bra spridning i sociala medier. Utmaningen är att få en...

Projekt

Holiday Club fick fler gäster med Googleannonsering

Holiday Club hotell och spa i Åre ville öka sin beläggning under andra säsonger än skidsäsongen. De ville också ha en partner som var mer lyhörd, engagerad och snabb att...