Content manager – innehållsansvarig
En content manager har ansvar för att producera och publicera innehåll på en webbplats eller digital tjänst. Det kan vara allt från text och bild till rörligt och ljud. Som innehållsansvarig har man också ansvar för att innehållet är relevant och fyller sitt syfte och att det är optimerat för sökmotorer och uppfyller krav som tillgänglighet och GDPR.
Har ni koll på allt innehåll på er webbplats?
Har ni koll på att alla sidor på webbplatsen har rätt syfte och mål? Att de är sökoptimerade? Att de är tillgängliga? Att det produceras kul nytt innehåll som är hållbart över tid? Har ni en större webbplats eller annan digital plattform krävs en dedikerad person som ansvarar för innehållet.
En content manager behöver en djupare kunskap om publiceringsverktyget, statistikverktyg, sökmotoroptimering och strategiarbete än en vanlig webbredaktör. I rollen ingår också att förvalta en långsiktig planering av innehållet och hur det ska ses över regelbundet.
Våra innehållsstrateger har alla stor erfarenhet av att ansvara för innehåll. Med ett brett perspektiv på innehållet täcker vi även in fler aspekter som klarspråk, SEO, tillgänglighet och GDPR. Vi kan stötta dig i arbetet med att bygga upp rollen eller gå in och ta hela innehållsansvaret under en period.