Hoppa till huvudinnehållet

Content manager – innehållsansvarig

En content manager har ansvar för att producera och publicera innehåll på en webbplats eller digital tjänst. Det kan vara allt från text och bild till rörligt och ljud. Som innehållsansvarig har man också ansvar för att innehållet är relevant och fyller sitt syfte och att det är optimerat för sökmotorer och uppfyller krav som tillgänglighet och GDPR.

Har ni koll på allt innehåll på er webbplats?

Har ni koll på att alla sidor på webbplatsen har rätt syfte och mål? Att de är sökoptimerade? Att de är tillgängliga? Att det produceras kul nytt innehåll som är hållbart över tid? Har ni en större webbplats eller annan digital plattform krävs en dedikerad person som ansvarar för innehållet.

En content manager behöver en djupare kunskap om publiceringsverktyget, statistikverktyg, sökmotoroptimering och strategiarbete än en vanlig webbredaktör. I rollen ingår också att förvalta en långsiktig planering av innehållet och hur det ska ses över regelbundet.

Våra innehållsstrateger har alla stor erfarenhet av att ansvara för innehåll. Med ett brett perspektiv på innehållet täcker vi även in fler aspekter som klarspråk, SEO, tillgänglighet och GDPR. Vi kan stötta dig i arbetet med att bygga upp rollen eller gå in och ta hela innehållsansvaret under en period.

Mer om Innehåll

Projekt

Kungliga biblioteket fick ordning på metadatan

Det är svårt att skapa ordning när man ska ha en webbplats om något så abstrakt som “data om data”. Men även metadata går att göra tydligt, så att alla...

Inlägg

Skapa inkluderande innehåll med logisk läsordning

Föreställ dig att du kommer in på en webbplats och inget av innehållet är i den logiska ordning du är van vid. Navigering, menyer, sökfunktion och innehåll – allt är...

Inlägg

Så skriver du alternativtext för klickbara bilder

I en digital värld där bilder spelar en allt viktigare roll, är det avgörande att din webbplats är tillgänglig för alla. Att inkludera alt-text (alternativ text) för klickbara bilder, som...

Projekt

Postnord förbättrade intranätet

Från spretigt innehåll och dålig sökmotor till enhetligt och lätthittat innehåll. Det var Postnords resa med intranätet. Postnord skulle genomföra ett större omtag på intranätet, och även ett nytt arbetssätt....

Projekt

Vinnovas framgångsrika innehållsarbete

Vinnova har lyckats förbättra sina texter avsevärt, nå målgruppen bättre och skapa en gemensam förståelse för vikten av klarspråk inom organisationen. Användarundersökningar visade att Vinnovas texter var svårförståeliga för målgruppen,...

Inlägg

Så skriver du för att bli läst

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt...

Inlägg

Så gör du tillgängliga pdf:er

Lagen om digital tillgänglighet kräver att alla pdf:er publicerade efter den 23 september 2018 ska vara tillgängliga. Men hur gör man de tillgängliga, och hur gör man det på ett...

Inlägg

Pdf:er och dokument på webben – när och hur?

När fler och fler organisationer nu på allvar tar tag i uppgiften att göra sina digitala tjänster och webbplatser tillgängliga, så kommer vi alltid till diskussionen om dokument och pdf:er...

Tjänst

Innehåll med fokus på SEO och konvertering

Få hjälp med att skapa innehåll för din webbplats eller digitala kanaler. Vi skapar innehåll av hög kvalitet med hänsyn till SEO, konvertering och tillgänglighet. Behöver du snabbt få stora...

Inlägg

Fem beslut som underlättar ditt innehållsarbete

Ett stort digitalt projekt innebär alltid stora mängder innehållsarbete. Även om de texter som finns på webbplatsen, intranätet eller i appen idag är genomarbetade och målgruppsanpassade så kommer de med...