Hoppa till huvudinnehållet

Norrtälje kommun – en resa mot superservice

Norrtälje kommun ville göra om sin webbplats med medborgaren i centrum. Med e-tjänster, jämförelsefunktioner och smarta lösningar för att guida medborgaren rätt i den kommunala informationsmängden skulle Norrtälje kommun leverera superservice.

Genom att digitalisera manuella processer och förändrat arbetssätt skulle följande prioriterade ändringar genomföras:

  • Webbplatsen skulle bli mindre för att besökaren skulle hitta bättre.
  • Nytt fokus skulle läggas på invånarens behov.
  • Innehållet skulle bli tydligare med hjälp av klarspråk.
  • Invånarna skulle få mer insyn genom e-tjänster och guider.
  • Webbplatsen skulle effektiviseras genom ett smart
    publiceringsverktyg som var väl integrerat med andra system och där
    färre redaktörer med högre kompetens skulle arbeta.

Norrtälje kommun genomförde ett projekt i framkant av vad man kan göra med en kommunwebb, och kvalade därför 2015 in bland de 5 bästa kommunerna i Internet World:s årliga tävling, Topp-100.

Så gjorde vi

  • Kravställning
    Vi stod för kravhantering och prioritering av den tekniska lösningen, både funktioner och redaktörsverktyg.
  • Test
    Efter varje sprintslut så acceptanstestade vi leveransen.
  • Beställarstöd
    Vi var tog fram ett arbetssätt för den agila processen med tydliga roller och processer som garanterade att tidplan och budget hölls.
  • Webborganisation
    Vi hjälpte dem till en effektivare webborganisation med mindre administration och högre kompetens. Webborganisationen krympte också från många sällanredaktörer till färre redaktörer men som arbetade oftare i verktyget.
  • Innehåll
    Vi hjälpte till att skriva de texter som oftast orsakar problem, till exempel bygglovstexterna.
  • Utbildning
    Vi utbildade alla redaktörer i deras anpassade lösningar av Episerver och Imagevault.

Projektdetaljer

Tidsperiod: 2013-2016
Webbplats: norrtalje.se