Norrtälje kommun ville göra om sin webbplats med medborgaren i centrum. Med e-tjänster, jämförelsefunktioner och smarta lösningar för att guida medborgaren rätt i den kommunala informationsmängden skulle Norrtälje kommun leverera superservice.
Genom att digitalisera manuella processer och förändrat arbetssätt skulle följande prioriterade ändringar genomföras:
- Webbplatsen skulle bli mindre för att besökaren skulle hitta bättre.
- Nytt fokus skulle läggas på invånarens behov.
- Innehållet skulle bli tydligare med hjälp av klarspråk.
- Invånarna skulle få mer insyn genom e-tjänster och guider.
- Webbplatsen skulle effektiviseras genom ett smart
publiceringsverktyg som var väl integrerat med andra system och där
färre redaktörer med högre kompetens skulle arbeta.
Norrtälje kommun genomförde ett projekt i framkant av vad man kan göra med en kommunwebb, och kvalade därför 2015 in bland de 5 bästa kommunerna i Internet World:s årliga tävling, Topp-100.
Så gjorde vi
- Kravställning
Vi stod för kravhantering och prioritering av den tekniska lösningen, både funktioner och redaktörsverktyg. - Test
Efter varje sprintslut så acceptanstestade vi leveransen. - Beställarstöd
Vi var tog fram ett arbetssätt för den agila processen med tydliga roller och processer som garanterade att tidplan och budget hölls. - Webborganisation
Vi hjälpte dem till en effektivare webborganisation med mindre administration och högre kompetens. Webborganisationen krympte också från många sällanredaktörer till färre redaktörer men som arbetade oftare i verktyget. - Innehåll
Vi hjälpte till att skriva de texter som oftast orsakar problem, till exempel bygglovstexterna. - Utbildning
Vi utbildade alla redaktörer i deras anpassade lösningar av Episerver och Imagevault.
Projektdetaljer
Tidsperiod: 2013-2016
Webbplats: norrtalje.se