Klarspråk – skriv så alla förstår

Klarspråk ökar chanserna att du och dina läsare ska förstå varandra. Att skriva klarspråk betyder att man skriver tydligt och begripligt, utan att vara för luddig eller använda för mycket fackspråk. Det är kommunikation på mottagarens villkor, och en förutsättning för att dina budskap ska nå fram. Och varför skulle du inte ta chansen att nå fram med dina budskap i dina viktigaste kanaler?

Skriver din organisation klarspråk?

Oavsett vad du har för budskap till dina målgrupper behöver du uttrycka dem på ett tydligt sätt. Det vinner både din organisation och dina kunder på. Bra klarspråk blir också säljande – alla gillar dig om du skriver så man förstår.

Det är inte alltid lätt att skriva begripligt. Framför allt är det svårt att byta perspektiv när man skriver om något man själv är väldigt bra på. Det är svårt att tänka sig in i läsarens situation och skriva sådant som möter läsarens behov. Men vi kan hjälpa dig.

Våra språkkonsulter har specialistutbildning inom klarspråk och vi erbjuder allt från textgranskning och innehållsproduktion till utbildning och coachning. Vi gör dina medarbetare till trygga skribenter och trygga skribenter skriver bättre texter.

Tänk klart från början

Redan innan du inleder ditt digitala projekt är det bra att ha tänkt igenom hur arbetet med innehållet ska gå till. Ingen vill ha en snygg webbplats med obegripliga texter. Därför är det värdefullt att ha med sig någon av våra innehållsexperter redan tidigt i ditt projekt.

Klarspråk hjälper dig också när du ska göra din webbplats mer tillgänglig eller när du vill sökmotoroptimera ditt innehåll. Klarspråk är bra i alla lägen, helt enkelt!

Mer om Klarspråk

Projekt
Mer inom samma ämne

Sollentuna gick till botten med problemen

Sollentuna kommun satt i den klassiska situationen, att webbredaktionen inte kunde påverka texterna på hemsidan. Men genom ett nära samarbete med resten av organisationen och hjälp av en språkkonsult blev...

Inlägg
Mer inom samma ämne

5 steg till att få redaktörerna att följa er stilguide

Det räcker inte med att ha riktlinjer för vilken stil och ton ni ska ha, om inte alla följer dem. För att få redaktörerna att följa era skrivregler behöver de...

Händer framför dator

Inlägg
Mer inom samma ämne

Tankstreck eller bindestreck – hur gör jag och när använder jag vad?

Det är lätt att blanda ihop tankestreck och bindestreck. Här går vi igenom när du använder vad och hur du gör dem. Så använder du tankstreck Tankstreck är något längre...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Så skriver du en korrekt punktlista

Punktlistor är ett fantastiskt sätt att tydliggöra uppräkningar och underlätta läsningen. Men har du koll på var det ska vara stor bokstav, komma eller punkt? Punktlista använder du vid uppräkningar,...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Därför ska du satsa på innehåll

Dåligt innehåll kostar pengar. Det kostar pengar i form av förlorade besökare, extra arbetstimmar och dåligt rykte. Bra innehåll sparar istället pengar, och kan till och med generera mer pengar....

Man med laptop

Inlägg
Mer inom samma ämne

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google

Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan! Google har länge pratat om att...

Inlägg
Mer inom samma ämne

5 skäl till varför du ska skriva klarspråk

Jag hamnar ofta i debatter om varför man ska skriva klarspråk. Här är fem skäl till varför du inte kan skriva något annat än klarspråk. 1. Det är lag på...

Två personer framför en dator

Inlägg
Mer inom samma ämne

Skriv för målgruppen - målgruppsskola del 3

Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Rätt information om dina målgrupper gör det lättare att veta vad och hur du ska...

Projekt
Mer inom samma ämne

Tillgängligt och sökmotoroptimerat för Studiefrämjandet

Studiefrämjandet ville förbättra innehållet, SEO och tillgängligheten på sin webbplats. De ville också att alla redaktörer skulle få lära sig sitt CMS ordentligt. Lättare sagt än gjort när man sitter...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Minska risken för missförstånd med en tydlig text

Vissa ord kan betyda lite vad som helst eller ingenting. Därför kan skribenten och läsaren lägga in helt olika betydelser, vilket leder till missförstånd. Genom att använda konkreta ord gör...