Hoppa till huvudinnehållet

Klarspråk – skriv så alla förstår

Klarspråk ökar chanserna att du och dina läsare ska förstå varandra. Att skriva klarspråk betyder att man skriver tydligt och begripligt, utan att vara för luddig eller använda för mycket fackspråk. Det är kommunikation på mottagarens villkor, och en förutsättning för att dina budskap ska nå fram. Och varför skulle du inte ta chansen att nå fram med dina budskap i dina viktigaste kanaler?

Skriver din organisation klarspråk?

Oavsett vad du har för budskap till dina målgrupper behöver du uttrycka dem på ett tydligt sätt. Det vinner både din organisation och dina kunder på. Bra klarspråk blir också säljande – alla gillar dig om du skriver så man förstår.

Det är inte alltid lätt att skriva begripligt. Framför allt är det svårt att byta perspektiv när man skriver om något man själv är väldigt bra på. Det är svårt att tänka sig in i läsarens situation och skriva sådant som möter läsarens behov. Men vi kan hjälpa dig.

Våra språkkonsulter har specialistutbildning inom klarspråk och vi erbjuder allt från textgranskning och innehållsproduktion till utbildning och coachning. Vi gör dina medarbetare till trygga skribenter och trygga skribenter skriver bättre texter.

Tänk klart från början

Redan innan du inleder ditt digitala projekt är det bra att ha tänkt igenom hur arbetet med innehållet ska gå till. Ingen vill ha en snygg webbplats med obegripliga texter. Därför är det värdefullt att ha med sig någon av våra innehållsexperter redan tidigt i ditt projekt.

Klarspråk hjälper dig också när du ska göra din webbplats mer tillgänglig eller när du vill sökmotoroptimera ditt innehåll. Klarspråk är bra i alla lägen, helt enkelt!

Mer om Klarspråk

Projekt

Svenska ESF-rådet förändrade kulturen för tillgängligare texter

Svenska ESF-rådet erbjuder EU-finansiering för sociala projekt. De hade problemet att många potentiella sökande inte förstod att de kunde söka, hur de skulle söka, eller vad finansieringen handlade om. Samtidigt...

Inlägg

5 skäl till varför du ska skriva klarspråk

Jag hamnar ofta i debatter om varför man ska skriva klarspråk. Här är fem skäl till varför du inte kan skriva något annat än klarspråk. 1. Med tydliga texter spar...

Inlägg

Så skriver du klarspråk

De flesta av oss har arbetsminnet så fullt med annat när vi läser att det bara finns lite plats kvar för textförståelsen. Dessutom har 43 % av Sveriges befolkning extra...

Sida

Klarspråk – texter dina mottagare förstår

Klarspråk är kommunikation på mottagarens villkor, och en förutsättning för att dina budskap ska nå fram. Vi hjälper er omvandla otydligheter till glasklara budskap.   Våra examinerade språkkonsulter gör klarspråk...

Tjänst

Textproduktion med klarspråk i fokus

Få hjälp med att skapa texter skrivna på klarspråk. Rapporter, artiklar, mallar eller juridiska texter? Oavsett texttyp och omfattning får du tydliga och begripliga texter. Vi kan ta fram nytt...

Tjänst

Klarspråksgranskning – gör om dina texter till klarspråk

Låt era texter blir tydligare och minska risken för missförstånd med hjälp av en klarspråksgranskning. Få förslag på ändringar, eller få en färdig text, klarspråkad och klar. Vi granskar era...

Inlägg

4 steg till en stilguide - oavsett tid och budget

En stilguide ger ert varumärke en enad ton och stil, istället för en för varje redaktör. Ni når lättare er målgrupp, och ert varumärke skiljer ut sig mot andra varumärken. Om...

Inlägg

Fem beslut som underlättar ditt innehållsarbete

Ett stort digitalt projekt innebär alltid stora mängder innehållsarbete. Även om de texter som finns på webbplatsen, intranätet eller i appen idag är genomarbetade och målgruppsanpassade så kommer de med...

Projekt

Malmö stad blir tydligare med klarspråk

Förskoleförvaltningen i Malmö stad ville kommunicera tydligare med både sina medarbetare och medborgare. Genom klarspråksutbildningar, gemensamt skrivande och diskussioner fick Förskoleförvaltningen verktyg för att minska antalet missförstånd. Förskoleförvaltningen började med...

Projekt

Upphandling blir spännande i tidningen Trendens

Genom intervjuer och reportage med organisationer i framkant blir upphandling ett spännande ämne. Upphandlingsmyndighetens tidning Trendens inspirerar till bättre och effektivare upphandling. Att få upphandling att bli spännande är innehållsmarknadsföring...