Otillräckliga krav i webbprojekt gör det svårare att testa, svårare att använda testresultatet och påverkar ledtider och kvalitet på din webbplats. Dessutom leder det till otydligheter och missförstånd mellan beställare och leverantör.
Med tydliga krav blir det färre missförstånd, det gör det enklare att testa. Men det är svårt att skriva bra krav, eftersom det kräver god kunskap om både vad som går att göra och vad man behöver tänka på.
Det är lätt hänt att kraven inte blir bra nog för att bygga upp tester. Att man bara säger att man vill ha en sökfunktion. Ofta är det då först när man får den som man inser att man ville att den skulle söka bland dokument och filmer också, inte bara sidor. Och när man får tillbaka den igen så inser man att man skulle sagt till att den ska fungera annorlunda på mobil än på stationär dator. Att ändra så här efter leverans blir kostsamt både i tid och pengar.
Vad kan jag som kund göra?
Tänk igenom när du skriver kraven och använd gärna följande frågor som hjälp
- Är det
tydligt vad kraven innebär?
- Är kraven är förenliga med varandra, så att olika krav inte motsäger varandra?
- Ger de en komplett översikt så att de beskriver hela bilden och flödet?
- Går det att skapa testfall för dem?
Det finns olika sätt att skriva testbara krav, till exempel att använda acceptanskriterier för användarhistorier, användningsscenarier och listor.
Kom ihåg att varje enskilt krav skall testas och godkännas av kunden innan leveransen accepteras.