Hoppa till huvudinnehållet

Vad ska man mäta på sociala medier? 

Det finns mycket statistik i de sociala medieplattformarna, men vissa saker är relevantare än andra. Vad beror på vilka mål du har. Här är en lista på vad som kan vara bra att mäta.

Följare 

Du vill ha koll på att din följarskara ökar hela tiden, eller i alla fall att den inte minskar. Om du siktar på ökad varumärkeskännedom är det här det nyckeltal du ska jobba aktivt med att öka. Har du tagit reda på vilken din målgrupp är, ska du hålla koll på om du når den. 15 följare i din målgrupp är bättre än 100 följare utanför din målgrupp, eftersom de senare inte kommer hjälpa dig att nå dina mål.

Engagemang 

När det gäller att mäta hur engagerade eller intresserade våra följare är finns det flera nyckeltal att titta på, bland annat 

  • Gillar 
  • Kommentarer 
  • Delar 
  • Sparar
  • Antal som tittat på filmer 

Att använda dem är lite komplicerat, eftersom det kan variera från inlägg till inlägg. Och hur ska man se det om kommentarerna minskar men delningarna ökar? Som tur är har plattformarna underlättat för oss genom att slå ihop de här mätetalen i ett nyckeltal – engagemang. 

Exakt vad det är de mäter framgår inte, vilket är en tydlig nackdel. De är också lite dopade. Till exempel anges videovisning på minst 3 sekunder, vilket bara kan vara det som automatiskt hinner spelas medan användaren skrollar förbi. Men det är lättare att se trender över tid än att sitta och lägga ihop alla tal separat, vilket ändå gör det användbart. Och man får som sagt se på trenden över tid, inte tro att siffran är en absolut sanning.  

Med det sagt kan det ändå vara värt att då och då kika på statistiken för gilla och se att den ökar.

Visningar och räckvidd 

Visningar och räckvidd är två nyckeltal för att se hur många som har sett ditt inlägg. Som trend kan det vara relevant. Har du gått från 100 till 10 000 har du gjort något rätt, även om det skulle visa sig att det i själva verket bara är 400 som sett och registrerat. Min erfarenhet är att all statistik på sociala medier är lite dopade, men att det här är rena glädjemätaren. Att ditt inlägg har visats på en persons skärm är väldigt långt ifrån att säkert veta att personen har reagerat, hjärnan är väldigt bra på att sortera bort information som vi inte är intresserade av eller som är utanför vårt fokusområde.  

Sidvisningar/profilbesök

Sidvisningar, eller profilbesök på Instagram, är ett säkert sätt att se att det är just din verksamhet personen är intresserad av. Till skillnad från visningar, som kan vara att bara synas på skärmen, är en sidvisning eller ett profilbesök en aktiv handling från personen. Det innebär att den har sett dig, reagerat och vill veta mer.

Besök på webbplats

Ofta används sociala medier som ett sätt att driva trafik till din webbplats. Då vill du också se att det faktiskt levererar och ökar ju mer tid du lägger på att skapa och publicera innehåll i sociala medier.

Köp

I vissa plattformar och för vissa produkter går det att köpa direkt, utan att gå vidare till din webbplats. Går det vill du så klart mäta det också.

Kan man inte bara mäta köp eller webbplatsbesök, det är ju ändå slutmålet? Nej, för att du behöver mäta vägen dit också. Få kunder söker upp ditt konto direkt på plattformen och utför ett köp. De behöver få reda på att du finns, få sitt intresse väckt och bli engagerade i din produkt först, innan de är redo att köpa. Att mäta följare, engagemang, visningar och profilbesök är ett sätt för dig att utvärdera hur bra du är på att leda kunden genom hela köpresan. Ökar du där kommer du sannolikt också öka antalet köp. Men om du inte ökar där blir det svårt att få fler köp.

Vill du ha hjälp med strategier och mätning?

Vi hjälper dig ta fram effektkarta, innehållsstrategi, mål och mätplaner, eller analysera redan befintlig data.

Våra tjänster inom strategi och mätning

Inspireras av vårt nyhetsbrev