Att sätta mål i en digital strategi 

Det viktigaste när du sätter mål är att du utgår från vad du vill uppnå istället för vad du ska göra och att du har mandat att påverka målen.  

Vilken effekt vill du uppnå? 

Ett bra mål utgår från vad det är du ska uppnå, och varför det gör skillnad för företaget om du uppnår det. Det kallas för effektmål. Exempel på effektmål kan vara 

  • Vi ska öka vår försäljning 
  • Vi ska få fler som känner till oss 
  • Vår målgrupp ska uppfatta oss som experter på vårt område 

Det är alltså en skillnad mot nuläge, ett drömläge, som du sätter upp som mål.  

Sätt inte mål för vad du ska göra 

Det är viktigt att inte sätta mål för vad du ska göra. Mål du inte ska sätta är till exempel: 

  • Vi ska posta fem inlägg i veckan 
  • Vi ska skapa en blogg 
  • Vi ska byta bokningssystem. 

Anledningen är att de här målen kan du uppnå utan att det ger någon effekt. Du kan publicera 5 inlägg i veckan, men ingen bryr sig. Då har du nått ditt mål, men du har inte uppnått någon skillnad.  

Specificera dina mål med mätpunkter 

När du har satt dina mål behöver du definiera vad det är som ska mätas. Hur ser du om du uppnått målen? För målet öka försäljningen är det enkelt, fler köp, bokningar eller offertförfrågan är det du ska mäta.  

För andra saker är det mer otydligt. Om du till exempel vill att fler ska känna till dig, eller fler ska överväga att boka, är det inte lika lätt överförbart. Då handlar det kanske om att få fler följare, eller fler som kommer till din hemsida genom google. För visat intresse, lära sig mer eller skapa bilden av er som experter kanske det handlar om att besökaren ska komma in på vissa sidor (som produktsidor eller blogginlägg) eller att de ska ladda ner vissa saker (som rapporter eller whitepaper).  

Du kan ha flera mätpunkter för samma mål. Målet ökad varumärkeskännedom kan till exempel ha mätpunkterna 

  • Fler följare på instagram 
  • Fler följare på facebook 
  • Fler besökare som kommer till vår hemsida via Google.  
  • Tabell med olika mätpunkter för olika mål? 

Gör dina mål mätbara med nyckeltal 

När du har bestämt dina mätpunkter är det dags att göra de mätbara med nyckeltal. Hur många följare eller besökare ska du uppnå? Vad är det du ska uppnå för att säga att du har nått målet? Är det 3 % fler följare, eller är det 30 %? 

Håll dina nyckeltal realistiska – men hellre orealistiskt än inga mål alls 

När du sätter dina nyckeltal, sätt de realistiskt. Om du är ett nystartat enmansföretag med begränsat med pengar till annonser är det kanske inte rimligt att gå från 0 till 10 000 följare på en månad. Men är du ett stort företag som ska in på en ny kanal kan det absolut vara rimligt.  

Hur vet man då vad som är rimligt? Kunskap, erfarenhet och magkänsla räcker långt, men i slutänden måste man alltid göra en gissning. Chansa på nåt. Det är mycket bättre att sätta fel och nå över eller inte nå fram, än att inte sätta nåt alls.  

Så fort du har ett mål med mätpunkt och nyckeltal kan du börja arbeta metodiskt mot att nå målet. Oftast är den allra största svårigheten att hitta arbetssättet för att komma framåt mot målet. Därför är det bättre att sätta fel nyckeltal, komma igång och sen justera, än att inte sätta något nyckeltal för att man inte vet vad man ska sätta.  

Skilj på mål och mätpunkter 

Ett mål är en effekt, inte en mätpunkt och ett nyckeltal. Det är lätt att man råkar sätta ”fler följare” som mål. För att få till rätt nivå av vad du vill uppnå är det bra att lägga in ett ”varför”. Varför vill du ha fler följare, vad leder det till? Jo, kanske till att fler känner till er. Då är ökad varumärkeskännedom målet, och antalet följare nyckeltalet.  

Varför kan vi inte bara ha fler följare som mål? Alla som läst sin teori vet ju att det är ett SMART mål, specifikt och mätbart. Det borde ju funka? 

Problemet är att det saknar ditt varför. Och utan varför landar man lätt fel. Ibland händer det att man inser att de mätpunkter man valt är fel för att mäta sitt mål. Det är inte det som leder till effekten. Du kanske inte får fler som överväger att köpa din produkt trots att du har ett ökat engagemang på sociala medier. Det kanske till och med är så att du inte ska ha sociala medier.  

Har du satt målet att du ska få ökat engagemang kommer du aldrig upptäcka det. Du kommer uppfylla dina mål – ökat engagemang – men du kommer inte sälja med. Du kommer till slut ha sociala medier och publicera inlägg för att uppnå något som inte leder någonvart.  

Därför är det bättre att börja åt andra hållet – med vad det är du vill uppnå och varför. När du satt det kan du bestämma hur du ska mäta.  

Se till att dina mål är förankrade i organisationen 

Den största delen i strategiarbete är som nämnt att börja arbeta metodiskt mot att nå målen. Det innebär bland annat du behöva säga nej till önskemål och förslag på grund av att det inte bidrar till att uppnå målen, eller att du behöver driva trafik från vissa sidor till några andra.  

För att kunna göra detta behöver hela organisationen vara med på att strategins mål, mätpunkter och nyckeltal gäller. Annars uppstår lätt ständiga diskussioner med tyckande, eller att den som har högt position bestämmer.