Plantagen arbetar kontinuerligt med att förbättra sin webbplats och sina arbetssätt kring webben. Webbplatsen har på några år utvecklats från en enkel sida till att idag utgöra en källa till information och inspiration för kunden.
Ett av målen under senare år har varit att öka besöken till webbplatsen och där har sökmotoroptimering, SEO och webbanalys varit två prioriterade områden. Det var därför viktigt att ta in en resurs med spetskompetens inom dessa områden.
Så gjorde vi
- Webbanalys För att säkerställa en målgruppsanpassad webbplats tog vi fram analyser för varje lands webbplats. Rapporterna har använts för att öka förståelsen för webbplatsen och veta var fokus ska ligga. De har exempelvis gett viktiga insikter kring kundens intresse för produkterna och beteende.
- Kampanjer Vi byggde upp flera digitala kampanjer på webbplatsen med särskilda teman kring helger som påsk, midsommar och Allhelgona. Kampanjerna var intresseväckande och trafikdrivande. Med analyserna som underlag anpassade vi innehållet i flera kampanjer.
- Sociala medier Att lyfta pågående kampanjer, erbjudanden och nyheter i sociala medier var ett centralt arbete. Väl genomarbetade inlägg publicerades kontinuerligt och engagemanget mättes och användes som underlag för optimering.
- Sökordsannonsering Kontinuerlig annonsering i sökmotorer var ett stående inslag i det digitala marknadsföringsarbetet liksom utvärdering och optimering av redan formulerade annonser.
- Sökmotoroptimering Vi förbättrade SEO på redan befintliga sidor (On-page SEO) genom exempelvis internlänkning, rubriksättning, metatexter och kategorisering.
Projektdetaljer
Tidsperiod: juni 2016 – mars 2017
Webbplats: www.plantagen.se