Många webbavdelningar upplever att de inte får tillräckligt med resurser, men också att de inte har tillräcklig kunskap om webbplatsen ger effekt. Det hänger ihop. Utan mätbara mål vet du inte om du når resultat, och då kan du heller inte motivera en större budget.
Jag undrar hur många säljavdelningar som får vara kvar och fortsätta få resurser, om de inte redogör för vilka mål de har och om de har nått dem eller ej. Men det är inte helt ovanligt när det kommer till kommunikation. Men bristen på mätbara mål ger tydliga konsekvenser.
Inga mätbara mål – inga resurser
Varför ska man investera och lägga resurser på en webbplats om man inte vet om den ger någon nytta? Det är svårt att argumentera för att man ska få resurser om man inte kan visa att man når sina mål. Och för att kunna visa att man når sina mål måste målen vara mätbara. Först när du kan visa siffror på vad din webb åstadkommer kommer du kunna vinna budgetförhandlingen.
Inga mål – inget stöd i ledningen
Den som inte kan visa på vilka resultat webbplatsen ger får också svårt att få stöd i ledningen. Vår erfarenhet är att e-handel, som är bättre på att sätta mätbara mål, också har mer stöd i ledningen. En bra webb kräver resurser och mandat, och det i sin tur kräver att ledningen står bakom. Först när du kan visa på nyttan av din webb, med uppnådda mål och resultat, kan du få ledningens stöd.
Inga mål – ingen prioritering på åtgärderna
Har man inga mål så vet man inte var man ska. Då vet man inte vad man ska fokusera på av alla de förslag och behov som kommer fram. Är det en chattfunktion, en statistikdatabas eller tio nya informationssidor på ämnet som kommer ge mest? Det är lätt hänt att webben blir ett resultat av den som skriker högst, inte det som ger mest nytta. Först när du har mål kan du argumentera för varför en chatt inte kommer hjälpa, eller varför det är just det som kommer ge stor effekt.
Så hur sätter man mätbara mål?
När du sätter mål gäller det att vara konkret. Vi vill alla bli effektiva, användarvänliga, snygga, i framkant och allt vad det är, men du måste definiera vad det är du egentligen menar. Vad är effektivitet? Är det färre samtal till kundtjänst? Är det att fler kunder eller medborgare kan sköta en större del av sina ärenden med er på egen hand? Är det att dina medarbetare hittar svaren fortare och behöver lägga mindre tid på att fråga eller göra fel?
Var också tydlig med vem det är målet gäller. Gäller det alla eller gäller det bara utvalda grupper? Sen sätter du ett intervall för mätningen. När ska du mäta hur långt du kommit, så att du vet om du behöver justera något på din webbplats?
Slutligen tar du fram hur du ska mäta målet. Är det antalet samtal till kundtjänst, antal besök på en viss sida, är det antalet sålda produkter eller är det nedladdade pdf:er? När du gjort det är det bara att sätta igång och mäta, följa upp och justera. Lycka till!
Onlinekurs: Kickstarta din mätning
Brist på mätbara mål kan göra att man inte använder den webbstrategi som finns. Vi hjälper dig göra mätbara mål kopplade till just din strategi, bland annat med individuell coachning. Kursen sker online, så du inte behöver ta dig någonstans.