För att kunna göra relevanta mätningar på din webbplats måste du ha satt upp mätbara mål. Att bara gå in i ditt analysprogram och titta på siffror kommer inte ge dig något.
Egentligen är det enkelt – bestäm dina mål, hur du ska mäta dem och sen tittar du om du uppnått det. Men verkligheten är så klart mer komplex.
Vad kan man mäta på en webbplats?
Du kan mäta i princip allt på en webbplats, särskilt om du har mer avancerade analysprogram som Google Analytics eller Google Tag Manager. Exempel på vad som kan mätas, och som ofta föreslås att man ska mäta, är:
- Besökare till webbplatsen
- Sidvisningar
- Tid på sidan
- Länkklick
- Nedladdningar
- Avvisningsfrekvens
- Antal besökta sidor per besök
Ofta frågar folk mig vilka siffror som är bra. De vill ha ett facit hur många sidvisningar som är bra. Men det finns inget sånt facit, förutom din egen digitala strategi.
Du behöver mål för att tolka statistiken
Är 1 000 sidvisningar, länkklick eller nedladdningar bra eller dåligt? Det beror på hur stor målgrupp du har. Om du vill nå 40 000 är 1 000 inte bra. Vill du nå 1 200 är det väldigt bra.
Ibland ser jag att man jämför sidor med varandra. Om en sida har fått 2 000 visningar och den andra 1 000 är det dåligt med 1 000 men bra med 2 000. Men även här beror det på. Hur mycket marknadsföring har du gjort för sidan, och hur mycket har du jobbat med att driva trafik till sidan? Om du har gjort massor för sidan med fler visningar är det helt naturligt att den får fler visningar än den andra. Det behöver inte betyda att 1 000 visningar var dåligt för den andra sidan.
Ett tredje problem med att jämföra sidvisningar är att olika sidor är olika viktiga, och därför inte behöver få lika många sidvisningar. Du vill till exempel ha fler som kommer till dina sidor som du säljer på än till din startsida eller din villkorssida.
En hög siffra är inte alltid en bra siffra
Två mätetal som jag ofta får frågor om är vilken avvisningsfrekvens man ska ligga på, eller vilken tid på sidan man ska ha. Det beror helt på sidans syfte. Är det en sida som visar kontaktuppgifter vill du ha hög avvisningsfrekvens, eftersom besökaren är nöjd och har slutfört sin uppgift när den fått dina kontaktuppgifter. Om de är kvar på sajten visar det att de inte hittat de uppgifter de letade efter. Är det däremot en sida som ska leda vidare till andra sidor, till exempel första steget i en bokningsprocess, vill du så klart att besökarna ska stanna kvar.
På samma sätt är det med tid på sidan. En sida med kontaktuppgifter går fortare att läsa än ett långt blogginlägg. En krångligt skriven text tar också längre tid att läsa än en enkel text.
Att en hög siffra kan vara både bra och dåligt gäller även antal besökta sidor på webbplatsen. Att samma besökare besöker flera sidor kan både vara för att den är riktigt intresserad och för att den inte hittar det den ska.
Slutsatsen är att du inte kan gå in i efterhand, titta på siffrorna och fundera på om de är bra. Du behöver bestämma dig för vad du vill uppnå redan innan. Bara då kan du veta om statistiken är bra, och därmed att du har gjort ett bra jobb med att driva trafik eller konverteringsoptimera. Eller om statistiken är dålig och du behöver förändra vad du gör.
Mäta med annat än statistik
Som du förstår finns det fall där siffran inte säger någonting, utan du behöver göra användarundersökningar för att förstå om det är bra eller dåligt. Det gäller också om du har mål som inte går att mäta med statistik. Det kan vara om du har mål att uppfattas på ett visst sätt eller att webbplatsen ska hjälpa till att minska administrationen, minska antalet telefonsamtal, förbättra servicen eller liknande.
Att mäta hygienfaktorer
Det finns mycket mer att mäta än vad som är rimligt att sätta mål. Som nämnts tidigare är det inte lönt att titta på alla siffror. Men det kan vara värt att bara ha lite span på några generella siffror. Du kanske inte har satt som mål att öka andelen trafik från sökmotorer. Men om trafiken från sökmotorer minskar är det en varningssignal att du inte jobbar lika bra med SEO längre.
Bra saker att ha koll på är till exempel
- Antal besökare
- Trafik från sökmotorer
- Trafik från sociala medier
Se trender, inte siffror
Statistik för webbplatser är ingen exakt vetenskap. Om du använder flera olika statistikverktyg kommer du se att de visar lite olika. Därför är det rätt meningslöst att stirra sig blind på detaljer, som att det var 1 648 besökare idag men 1650 besökare i går. Det är bättre att titta på trender, går det över tid åt rätt håll i det tempo du vill?
Hur ofta ska man mäta?
Hur ofta man ska mäta beror lite på vad man mäter och hur lätt det är att mäta. Användarundersökningar är mer komplicerade än automatiska rapporter från statistikprogrammen. Så det är svårt att göra användarundersökningar hela tiden. En lagom intervall för mätning är därför en gång per år. Man måste också ha lite tid på sig att se om det arbete man gör ger resultat och se trender över tid, även när det gäller statistik.
De rapporter som man kan få ut med hygienfaktorer, och kanske även det som går att mäta med statistik av målen, kan man ta ut oftare, allt från en gång i månaden till var tredje eller till och med sjätte månad. Det beror lite på hur snabbfotad organisationen är, och hur mycket man jobbar med olika delar. Tar det tre månader att börja jobba mot målen behöver man längre tid innan man mäter, jämfört med snabba organisationer som är igång direkt. Om man å andra sidan publicerar inlägg på sociala medier varje dag vill man inte vänta sex månader innan man tittar på om man har ökat eller minskat.
Vill du ha hjälp med strategier och mätning?
Vi hjälper dig ta fram effektkarta, innehållsstrategi, mål och mätplaner, eller analysera redan befintlig data.