4 saker att tänka på när du ska bygga ny webbplats

Första gången du ska driva webbprojekt och undrar vad tusan du egentligen förväntas göra, och i vilken ordning? Här kommer nybörjarguiden till att driva webbprojekt.

I ett bra webbprojekt finns det fyra delar du går igenom

  • Förstudie
  • Innehållsinventering och produktion
  • Koncept och design
  • Utveckling

Förstudie

Utan ett bra förarbete riskerar du att missa målet med din webbplats och slänga tid och pengar i sjön. Vi ser ofta att man hoppar över förstudien för att man tycker att man har koll på målgruppens behov och vad man ska bygga. Vår erfarenhet är att det alltid biter en i svansen i efterhand.

En förstudie är bästa sättet att ta fram syfte, mål, tidsplan och budget. Det finns flera olika modeller och metoder att jobba med men det viktiga är att man väljer en metod som man förstår och som man kan. Syftet med förstudien är att skapa en gemensam bild över vad man vill uppnå med sin webbplats och hur man vill prioritera dessa mål. Den andra delen som är viktig är att kartlägga besökarna och deras behov. Kom ihåg att alltid förankra förstudien i ledningen och i projektgruppen.

Under hela projektet när det uppstår frågor eller diskussioner kan ni då gå tillbaka till er förstudie, kolla vad ni har för mål och sen fråga er om det ni diskuterar kommer hjälpa er uppnå målen eller inte. Om ja, kör på. Om nej, lägg inte mer tid och pengar på det.

Ett bra förarbete kommer att

  • minska frågeställningar och frustration internt i organisationen
  • reducera antalet utvecklingstimmar
  • kosta mindre i ren utveckling
  • öka användning av webbplatsen
  • ge nöjdare besökare

Innehållsinventering och produktion

Som en del av förarbetet och i direkt anslutning till förstudien är det bra att göra en inventering av innehållet på sin webbplats. Inventeringen ska undersöka om förstudiens mål, besökarnas behov och prioriteringar finns avspeglade i innehållet eller om något behöver skrivas om eller läggas till.

I det här skedet är det bra att också sätta den framtida strukturen och börja producera innehåll. Hur lång tid det tar att skapa och publicera innehåll underskattas alltid, i alla projekt. Det gör att allt för många lämnar det till sist, och då finns ingen tid kvar att göra ett vettigt jobb, utan det blir en fulmigrering med samma innehåll och samma struktur som innan och ett löfte att göra om det ”sen”. Vilket gör att webbprojektet till stor del var i onödan, eftersom det ofta är innehållet som gör att webbplatsen presterar eller inte, inte design eller funktion.

Koncept och design

Koncept och design är inget som man tar fram separat utan den ska påbörjas som ett sista steg i förstudie. I praktiken innebär det att man tar fram enklare skisser för de mest centrala delarna för den kommande webben.

I ett agilt projekt ska man aldrig lägga för mycket tid på någon del men man ska inte underskatta vikten av arbetet med koncept och design. Det är ett fantastiskt bra sätt att få en gemensam bild av vad det är man ska bygga. Ska vi bygga ett slott eller en koja? Det är också många gånger lättare att diskutera förändringar kring ett konceptförslag än att försöka diskutera kring ett blankt papper.

Utveckling

Har man arbetat igenom delarna ovan från punkt 1–3 så kommer utvecklingen att gå smidigt oavsett vilket plattform man bygger på. Självklart ska man välja en plattform som passar verksamheten men ett bra förarbete gynnar alltid.

Vi älskar att dela med oss.
Prenumera på vårt nyhetsbrev där vi berättar om det senaste inom digitalt och kommunikation.