Går det att digitalisera en festival som bygger på att man cyklar på Åreskutan ihop, och sen går på krogen ihop? Med extrem närvaro på sociala medier, samarbete med världens främsta cyklister och livesändningar lyckades Åre Bike Festival göra en digital festival som slog stort över hela världen.
Sommaren 2020 firade Åre Bike Festival 10 år, och skulle göra den största, galnaste och mäktigaste festivalen någonsin. Den skulle ta steget ut och bli internationell, och sätta Åre på kartan som cykeldestinationen för alla, från barn till proffs.
Sen kom pandemin. Men att ställa in var inte en möjlighet. Eftersom riktlinjer för hur man fick resa och hur många man fick samlas och liknande ändrades med kort varsel och medias bevakning av Åre hade varit rätt negativ under skidsäsongen blev en fysisk festival en för stor risk. Lösningen blev en digital festival.
Influencer marketing och massiv närvaro i sociala medier
Utmaningen var att hitta ett koncept som skulle ge en riktig festivalkänsla med massor av cykling även för de som inte kunde komma till Åre. Planen var att genom samarbete med influencers och stora företag som Red Bull och Velosolutions kunna skapa innehåll för livesändningar och inlägg som skulle få stor spridning. Det fanns även digitala tävlingar, där “festivaldeltagarna” kunde skicka in filmer på sig själva när de cyklade eller gjorde tricks.
Under festivalen var det en massiv närvaro på många fronter i sociala medier. Världens främsta cyklister cyklade, filmade och postade löpande under dagarna. Även festivalen, Red Bull och Velosolutions gjorde innehåll med cyklisterna och lade ut. Dessutom lades det ut material på stora cykelforum som Happyride och Pinkbike. Åre Bike festival återpostade och kommenterade också alla “deltagares” inlägg, när de såg på festivalen, cyklade eller tävlade.
Genom denna massiva bombmatta av hopp, tricks, tävlingar, galna cykelturer och intervjuer kunde festivaldeltagarna känna att de var på plats och en del av stämningen.
En digital succé
Responsen var överväldigande. Antalet nya följare och inlägg som taggade festivalen var så många att teamet fick jobba dygnet runt. Statistiken visar ökningar på flera tusen procent på vissa nyckeltal. Filmerna fick tiotusentals visningar bara under festivaldagarna, och många fler visningar därefter. Många av deltagarna har hört av sig och sagt hur kul det har varit att följa festivalen. Under finalsändningen kom massor av poster där kompisgäng såg festivalen tillsammans, ja till och med restauranger hade ordnat storbildsskärm och visade sändningen. Med säkert avstånd mellan borden, så klart.
Sammanfattningsvis kan man bara konstatera att det går alldeles utmärkt att anordna en digital festival, och att det digitala konceptet ledde till en spridning festivalen aldrig hade kunnat få annars. Det digitala konceptet kommer fortsätta i framtiden, parallellt med den fysiska.
Fortsatt ansvar för sociala medier
Eftersom projektet var så lyckat har 7minds fortsatt ha ansvar för sociala medier. Varje år slås nya rekord, både för antal besökare på plats, och antal följare på Facebook och Instagram.
Så gjorde vi
- Kommunikationsstrateg
Vi lade upp en kommunikationsplan för festivalens sociala medier, både innan och efter festivalen. Detta krävde extrem fingertoppskänsla, eftersom Corona kom mitt i. - Social Media Manager
Vi arbetade även operativt under festivalen och publicerade, kommenterade och delade. Efter festivalen sammanställde vi en rapport där vi drog slutsatser om vad som varit framgångsfaktorerna och gjorde en översiktlig strategi för arbetet framöver.
Projektdetaljer
Tidsperiod: April-juli 2020
Webbplats: www.arebikefestival.com