I vilka sociala mediekanaler finns dina målgrupper?

Välj dina sociala mediekanaler med omsorg. Att finnas överallt samtidigt är sällan en bra idé. Ju mer du vet om din målgrupp och deras beteende desto mer träffsäkert kan du välja.

Att finnas på sociala medier är idag lika självklart som att ha en kommunikationsstrategi. Varje organisation och verksamhet vill i någon mån interagera och föra dialog med sina faktiska eller tänkta målgrupper. Ibland är syftet att öka medvetenheten om nya varor och tjänster, ibland att inspirera och dela kunskap eller att berätta om nyheter i stort.

Hitta din målgrupp så du kan kommunicera

För att kunna nå dina målgrupper måste du veta var du hittar dem. Olika målgrupper befinner sig i en eller flera kanaler och att vara aktiv på Snapchat, Pinterest, Facebook, Instagram, Linkedin och Twitter samtidigt är tidskrävande och kostsamt.

Kanske vet du redan var dina målgrupper finns. Annars får du undersöka det. Du kan till exempel:

  • Intervjua befintliga kunder.
  • Göra en enkätundersökning bland potentiella/önskade kunder.
  • Intervjua företagets säljare.
  • Intervjua kundtjänstmedarbetare.
  • Analysera besöksstatistiken på din webbplats.
  • Analysera engagemanget i de sociala medier du använder.

Fundera sen på om kanalen eller kanalerna ni valt för att uppnå målen passar med ert sätt att kommunicera, era kommunikationsmål och era resurser. Det är enklare att göra inlägg på Instagram om du är ett hotell eller resebyrå än om du är en revisonsbyrå eller bedriver telefonförsäljning. Därmed inte sagt att det inte går, men det kräver lite mer tänk.

Att öppna ett konto i någon av ovannämnda kanaler innebär i praktiskt arbete bara några klick. Desto mer engagemang och tid krävs för att producera vettiga inlägg som sedan konverterar. Se till att tiden och resurserna finns för det.

Få kanaler ofta bättre

Vi vet av erfarenhet att det alltid är bättre att satsa på några få kanaler än flera. På sociala medier gäller verkligen kvalitet framför kvantitet. När du valt dina kanaler är det dags att göra en tydlig plan för vem som ska ansvara för kanalen, göra vad och när, så är du igång. Lycka till!

Om du saknar tiden, kunskapen eller bara vill ha hjälp på traven kan vi hjälpa dig. Med en kanalplan kan vi exempelvis visa var du hittar din målgrupp och vilka budskap du ska satsa på.

Kom igång med sociala medier