I vilka sociala mediekanaler finns dina målgrupper?

Välj dina sociala mediekanaler med omsorg. Att finnas överallt samtidigt är sällan en bra idé. Ju mer du vet om din målgrupp och deras beteende desto mer träffsäkert kan du välja.

Att finnas på sociala medier är idag lika självklart som att ha en kommunikationsstrategi. Varje organisation och verksamhet vill i någon mån interagera och föra dialog med sina faktiska eller tänkta målgrupper. Ibland är syftet att öka medvetenheten om nya varor och tjänster, ibland att inspirera och dela kunskap eller att berätta om nyheter i stort.

Hitta din målgrupp så du kan kommunicera

För att kunna nå dina målgrupper måste du veta var du hittar dem. Olika målgrupper befinner sig i en eller flera kanaler och att vara aktiv på Snapchat, Pinterest, Facebook, Instagram, Linkedin och Twitter samtidigt är tidskrävande och kostsamt.

Kanske vet du redan var dina målgrupper finns. Annars får du undersöka det. Du kan till exempel:

  • Intervjua befintliga kunder.
  • Göra en enkätundersökning bland potentiella/önskade kunder.
  • Intervjua företagets säljare.
  • Intervjua kundtjänstmedarbetare.
  • Analysera besöksstatistiken på din webbplats.
  • Analysera engagemanget i de sociala medier du använder.

Fundera sen på om kanalen eller kanalerna ni valt för att uppnå målen passar med ert sätt att kommunicera, era kommunikationsmål och era resurser. Det är enklare att göra inlägg på Instagram om du är ett hotell eller resebyrå än om du är en revisionsbyrå eller bedriver telefonförsäljning. Därmed inte sagt att det inte går, men det kräver lite mer tänk.

Vilka målgrupper är aktiva på de olika kanalerna?

Det finns hur många kanaler som helst, men vi tänkte fokusera på de som är störst och lättast att kommunicera i som organisation. Snapchat är förvisso en av de största kanalerna i Sverige, men det är väldigt svårt att få synlighet och spridning där och därför passar den dåligt för de flesta organisationer. Istället kommer vi fokusera på Facebook, Twitter, Linkedin och Youtube.

Facebook

Facebook är den kanal där det finns flest mottagare, men också flest irrelevanta mottagare. Tre av fyra svenskar finns på Facebook, men trenden går mot att de blir mindre och mindre aktiva. Färre och färre postar fortfarande statusuppdateringer, gillar och kommenterar. Däremot skapas fler och fler grupper med nischade intressen.

Det finns två sätt att använda Facebook. Antingen är du med i relevanta grupper och delar med dig av värdefull och relevant kunskap. Glöm sälj i grupper, då blir du utslängd. Vill folk köpa av dig får det ske på deras villkor i ett annat sammanhang.

Det andra sättet är att annonsera, att sponsra era inlägg. Numera kan du inte synas i andras flöden om du inte betalar, så det är bara att öppna plånboken. Men det kan absolut vara värt det, för med all data Facebook sitter på om sina användare kan du rikta dina annonser till precis rätt målgrupp.

Linkedin

Linkedin är ett Facebook för yrkesrelaterade frågor. Här hittar man inga grupper om frimärkssamling, men desto fler om marknadsföring, SEO och sälj. Användarna är oftare kostymjobb än uniformsjobb. Undantaget är de höga cheferna på uniformsjobben, som chefsöverläkaren. De finns på Linkedin de med.

Möjligheten med Linkedin är att du fortfarande kan få väldigt bra spridning för inlägg i grupper och på din sida, även utan att betala. Nackdelen är att många användare är inne väldigt sällan. Så du behöver ha lite tålamod och uthållighet för att lyckas. Samt att det bara är 30 % av Sveriges befolkning som har konto där.

Twitter

På Twitter når man främst personer inom ”de tre P:na” press, politik och PR. Är du en intresseorganisation, branschorganisation eller driver annat påverkansarbete, då är det här du ska vara. På Twitter följer användarna hellre personer än organisationer, så det är troligare att organisationens VD, kommunikationschef eller liknande når framgång än organisationens eget konto. Ca 20 % av svenskarna har konto på Twitter.

Youtube

Youtube är den största kanalen, här finns alla, från 3 månader och uppåt. Om du bara hittar rätt format på film och innehåll har du stor sannolikhet att nå ut här.

Det lättaste sättet att nå ut är att skapa en kanal där du på ett konsekvent sätt pratar om ditt ämne. Det kan vara instruktionsfilmer, till exempel hur man använder din produkt, eller inspirationsfilmer om din produkt eller tjänst. På så sätt kan du bygga en lojal följarskara på samma sätt som på andra sociala medier.

Om du gör instruktionsfilmer och inspirationsfilmer är toleransen för att det inte är en perfekt mediaproduktion ganska hög, så det måste inte bli dyrt. Videoannonser däremot kräver högre kvalitet och kostar mer.

Instagram

Instagram ökar fortfarande varje år och i dagsläget är det fler än 60 % av svenskarna som har ett konto. Instagramanvändare är också aktivare, fler är inne dagligen, till skillnad från på sitt Facebookkonto eller Linkedinkonto. Användarna är lite yngre än på Facebook, och det är lite fler kvinnor än män.

Instagram är möjligheten att nå ut med fina bilder och bra tips på resor, odling, träning eller bilreparationer. Svårigheten att länka på ett bra sätt gör att det kan vara lite svårare att driva trafik till sin webbplats, men det går.

Få kanaler ofta bättre

Att öppna ett konto i någon av ovannämnda kanaler innebär i praktiskt arbete bara några klick. Desto mer engagemang och tid krävs för att producera vettiga inlägg som sedan konverterar. Se till att tiden och resurserna finns för det.

Vi vet av erfarenhet att det alltid är bättre att satsa på några få kanaler än flera. På sociala medier gäller verkligen kvalitet framför kvantitet. När du valt dina kanaler är det dags att göra en tydlig plan för vem som ska ansvara för kanalen, göra vad och när, så är du igång. Lycka till!

Om du saknar tiden, kunskapen eller bara vill ha hjälp på traven kan vi hjälpa dig. Med en kanalplan kan vi exempelvis visa var du hittar din målgrupp och vilka budskap du ska satsa på.

Kom igång med sociala medier