I vilka sociala mediekanaler finns dina målgrupper?

Välj dina sociala mediekanaler med omsorg. Att finnas överallt samtidigt är sällan en bra idé. Ju mer du vet om din målgrupp och deras beteende desto mer träffsäkert kan du välja.

Att finnas på sociala medier är idag lika självklart som att ha en kommunikationsstrategi. Varje organisation och verksamhet vill i någon mån interagera och föra dialog med sina faktiska eller tänkta målgrupper. Ibland är syftet att öka medvetenheten om nya varor och tjänster, ibland att inspirera och dela kunskap eller att berätta om nyheter i stort.

Hitta din målgrupp så du kan kommunicera

Att ha syftet och målen klara för sig är bra för att inte säga absolut nödvändigt. Vad vill ni uppnå med er närvaro i sociala medier och vilka vill ni nå? Olika målgrupper befinner sig i en eller flera kanaler och du behöver ha koll på din för att kunna kommunicera. Att vara aktiv på Snapchat, Pinterest, Facebook, Instagram, Linkedin och Twitter samtidigt är tidskrävande och kostsamt.

Passar kanalen eller kanalerna ni valt för att uppnå målen med kommunikationen? De mer övergripande verksamhetsmålen? Att öppna ett konto i någon av ovannämnda kanaler innebär i praktiskt arbete bara några klick. Desto mer engagemang och tid krävs för att producera vettiga inlägg som sedan konverterar.

Få kanaler ofta bättre

Vi vet av erfarenhet att det nästan alltid är bättre att satsa på några få kanaler än flera. Väljer du att satsa på två kanaler efter noggrann målgruppsanalys och med en tydlig plan för vem som ska ansvara för kanalen, göra vad för vem och när är du på god väg.

Om du saknar tiden, kunskapen eller bara vill ha hjälp på traven kan vi hjälpa dig. Med en kanalplan kan vi exempelvis visa var du hittar din målgrupp och vilka budskap du ska satsa på. >>