80 % av företagen hävdar att de är kundfokuserade, men bara 8 % uppfattas kundfokuserade av kunderna. Samtidigt visar statistiken att kundfokuserade företag presterar bättre.
Vad är det vi inte gör, men som vi tror att vi gör? På Conversion Jam togs Amazon som exempel på ett företag som, genom att alltid, alltid, alltid, ha kunden i fokus, konverterar 22 gånger bättre än liknande företag!
Vad får Amazon att konvertera 22 gånger mer?
- De har bytt perspektiv helt – från organisationen till kunden. De säljer inte, de hjälper kunden att köpa.
- Alla anställda har kundkontakt. Alla i företaget, inklusive vd:n, sitter i kundtjänst minst två dagar per år. Det ger förståelse för slutkunden och deras behov.
- Innan ett projekt startar ska det vara tydligt vad kunden kommer tjäna på detta. Därför måste de skriva ett tänkt pressmeddelande för kunder innan de börjar. Att skriva på ett kundfokuserat sätt istället för affärsfluff tydliggör vad de gör och varför.
Att konvertera går långt utanför hemsidan. Om du har en dålig produkt, ett dåligt sätt att kommunicera eller dålig service kommer du inte konvertera, oavsett vilken färg du har på knappen eller hur rolig knapptexten är.
Så börja i rätt ände. Börja med att se över din produkt, din organisation, ditt val av innehåll och din struktur på hemsidan. Därefter kan du börja fundera på de minsta detaljerna, som formulering och design. Ett bra sätt att göra det är att arbeta med effektkartläggning eller tjänstedesign.
Lycka till med din konvertering!