Många organisationer har en innehållsstrategi som ska vara vägledande i den digitala kommunikationen. Problemet är att den ofta är för abstrakt för att webbredaktörer ska kunna använda sig utav den. Här berättar vi hur du omvandlar strategin till något konkret som skribenterna kan ha hjälp av i sin vardag.
1. Tonalitet
Många har någon form av tonalitetsguide, en tanke om hur de ska låta. Men hur låter omtänksamt i praktiken? Gör en lista med vad det är i språket som gör att ni låter som ni gör. Vilka ord ska användas, och vilka ord ska inte användas. Till exempel:
För att låta omtänksamma:
- Använder vi vi och inte organisationens namn
- Skriver vi tydligt och begripligt, så att alla förstår
- Skriver vi gärna om känslor och effekter som läsaren kan få
- Skriver vi inkluderande, till exempel föräldrarna eller mamma med eventuell partner, inte mamma och pappa
- Använder vi du kan eller det är bra om istället för du måste.
2. Tillgänglighet
En del har tillgänglighet i sina riktlinjer. Men vad innebär tillgänglighet? Hjälp skribenten med konkreta råd, till exempel:
- Dela in texten i stycken
- Låt varje tanke vara ett eget stycke, det vill säga 3-7 rader.
- Skriv lagom långa meningar
- Skriv: Vi undersöker frågan
- Skriv inte: Vi genomför en undersökning av frågan.
- Använd begripliga ord
- Skriv: Du kan välja vem som ska få pengarna från pensionen om du dör.
- Skriv inte: Valbar förmånstagare för försäkringskapitalet.
- Skriv alt-texter till dina bilder
- Använd alltid <H>-taggar istället för fetstil.
3. SEO
Om ni har med att ni ska arbeta med sökmotoroptimering, förklara vad det innebär för just er
- Om titel ska skrivas på ett speciellt sätt
- Om meta description ska skrivas på något speciellt sätt
- Hur ni jobbar med sökord i rubriker och ingress.
4. Personas
Om ni har olika personas, skriv vad det är de letar efter och hur, så blir det mycket enklare att anpassa texterna. Till exempel
Kim har ett konkret ärende att utföra på webbplatsen, t.ex. ansöka om föreningsbidrag eller boka lokal.
Kim är målmedveten och vet vad hen vill. Kim söker direkt på webbplats, för att slippa behöva klicka sig igenom menyn djupt ner i strukturen. Kim vill inte mötas av annan information än det som är relevant för just den frågan.
Kim behöver ofta detaljerad och nyanserad information och vill gärna förstå och följa ärendehanteringen.
5. Mål och mätpunkter
Alla som har en webbplats bör ha mätbara mål så att man vet om kanalen ger den nytta det är tänkt. Skriv ut vad som mäts, och hur, så att redaktörerna antingen kan se själva att målen uppfylls, eller i alla fall veta vad det är de ska lägga krutet på. Till exempel:
Vi ska ha relevant information på vår Ansökningssida. Det mäts i Google Analytics genom
- Avvisningsfrekvens lägre än x %
- Genomsnittlig tid på sidan är x minuter och sekunder
- Genomsnittlig skroll är x % av sidans längd
- Fler personen klickar på en genererad liknande text
- Minst x % av användarna på sidan ska klicka på Lägg i varukorg
- Minst x % av användarna klickar igenom stegen i vår guide.
Det här var några exempel på hur man kan omvandla en strategi till konkreta skrivregler. Oavsett vilken strategi just ni har är det viktigt att ni konkretiserar det, annars finns det risk att varje webbredaktör gör sin egen tolkning och plötsligt har ni 40 strategier på webben.
Onlinekurs: Kickstarta din mätning
Brist på mätbara mål kan göra att man inte använder den webbstrategi som finns. Vi hjälper dig göra mätbara mål kopplade till just din strategi, bland annat med individuell coachning. Kursen sker online, så du inte behöver ta dig någonstans.