De 3 viktigaste områdena att prioritera i innehållsarbetet

Du kan lägga hur mycket tid som helst på att optimera innehållet, och i en ideal värld så har du den tiden. Men i den verkliga världen är tiden och resurserna knappa och det gäller att prioritera. Här är de 3 områden som ger mest.

Effektkartläggning – så du vet vilket innehåll du ska ha med

Vet du inte vad du ska satsa på är risken stor att du lägger dina pengar och resurser på innehåll som varken ger relevans för kunden eller affärsnytta för dig. Med effektkartläggning vet du vad du ska förmedla och hur du ska förmedla det. Effektkarta är, enkelt uttryckt, en strategi som utgår från dina användares behov. Din sajt kommer hjälpa din besökare att uppnå sina mål, vilket leder till ökad konvertering och ökad kundnöjdhet.

Hitta rätt med effektkarta

Renodla budskapet – konvertera mer

Vad är det du vill säga, egentligen? Många budskap gör läsaren förvirrad och den vet inte vad det är som är viktigt och vad den förväntas göra. Dessutom blir det onödigt mycket information, vilket leder till en sajt som är svår att överblicka och förstå för användaren, och svår att överblicka och underhålla för webbredaktören.

För att renodla budskapet kan du ta hjälp av tre frågor:

  • Vad ska besökaren veta efter att ha varit inne på sidan?
  • Vad ska den känna?
  • Vad ska den kunna göra?

Ta bara med den information som hjälper besökaren att uppnå detta. Devisen ”less is more” finns av en anledning.

Öka konverteringen – skriv med kunden i fokus

Tydligare språk – öka försäljningen

Rätt språk leder till att mottagaren förstår. Dessutom får du bättre SEO när du använder samma ord som mottagaren söker på. Har du ett dåligt språk däremot är risken stor att mottagaren inte förstår, eller att det väcker misstänksamhet. Flera undersökningar visar att komplicerat språk sänker förtroendet och ökar misstänksamheten, och att besökaren då väljer ett annat varumärke eller företag.

Ett tydligt exempel är i bankvärlden. Storbankerna med sitt komplicerade språk upplevs som att de försöker dölja något och tjäna pengar på kundernas bekostnad. De nya mindre aktörerna med enklare språk upplevs som ärliga och pålitliga. Till följd av detta tar också småbankerna stora marknadsandelar från storbankerna. (Källa: http://www.svd.se/kunderna-sagar-storbanker–hyllar-de-sma)

Har du begränsat med tid och pengar så är det de här tre sakerna du ska satsa på. Med en effektkartläggning, mindre mängd men mer relevant information och tydligare språk kommer du märka stor skillnad. Så vad väntar du på, sätt igång nu direkt! Och berätta gärna för oss efteråt hur det gick. Lycka till!

Så skapar du kärnfulla webbtexter

Gratis e-kurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.

Genom att prenumerera på vår kurs godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår dataskyddspolicy