Jobba smart och effektivt med digital tillgänglighet

En ny lag, nya krav och risk för ännu ett magsår. Du undrar kanske hur du ska komma igång med tillgänglighetsarbetet utan att dö på kuppen? Vi har svaret.

Digital tillgänglighet rör hela organisationen

Digital tillgänglighet rör inte bara webborganisationen, det rör alla. Eftersom webben är det skyltfönster där allt till slut hamnar så är det så lätt att lägga hela webbplatsens tillgänglighet i knät på webbredaktörerna. Men webbredaktionen kan aldrig förändra allt ensamma.

Det första du måste göra är att få ledningen att inse att det här är något för verksamheten (om du inte vet hur du gör, skicka dem på kurs hos oss). Webben består ofta av många olika system, och alla de måste vara tillgängliga. Webbredaktionen kan inte påverka HR-systemet eller skolplattformen. Webbredaktionen kan heller inte alltid påverka mängden film och pdf:er. Oftast kommer det en lavin av pdf:er från verksamheten: taxor, protokoll, annonser osv. Det kan inte vara webbredaktörens uppgift att sitta och tillgänglighetsanpassa dem. Ska pdf:er ut ska de vara tillgängliga när de kommer till webbredaktionen.

Samma sak med film. Det tar ungefär en halvtimme att texta 5 minuters film. Att texta alla sammanträden är en omöjlig uppgift. Utveckla en funktion som automatiskt avpublicerar filmer tre veckor efter publicering, så slipper du texta. De filmer som inte avpubliceras ska vara så viktiga och få så många besök att de är värda att lägga tiden och pengarna på att texta (news flash, det är inte kommunsammanträdena som drar tittare).

Ta det i delar

Du kan inte göra allt samtidigt, du måste dela upp det. Även om lagen började gälla allt samtidigt, så kan du inte göra allt samtidigt. Dela upp det i hanterbara bitar och skriv i tillgänglighetsredogörelsen att ni jobbar så fort det bara går. Men se till att ni faktiskt gör det. Det är inte okej att skriva att man jobbar så fort man kan och sen prioritera annat arbete framför.

Prioritera tillgänglighetsarbetet

Som sagt, du kan inte göra allt samtidigt, du måste göra nåt först. Så prioritera. Börja med det som är enkelt och går snabbt. Ofta kan man ändra några snabba saker i stilmallarna eller sidfoten, och plötsligt får man mycket bättre resultat när man granskar. Saker som går fort och är enkelt är motiverande. Då vill man fortsätta.

Sen gör du det som är hyfsat enkelt och ger störst nytta. Hur vet du vad som ger störst nytta? Jo, det är det som påverkar alla, oavsett funktionsvariation. Ologisk struktur och obegripliga texter påverkar alla, oavsett om de ser eller ej. Otillgänligheter på välbesökta sidor försvårar för fler än på obesökta sidor. Saker som en redaktör kan åtgärda är ofta enklare och går snabbare än det som måste utvecklas, särskilt om det gäller system som webborganisationen inte kan påverka.

Hur vet jag vad jag ska göra?

Börja med att granska din webbplats. Med en granskning får du en konkret lista på vad som är fel, på vilken sida det är fel och vad du gör åt det. I alla fall om du beställer en granskning från en seriös leverantör. Hos oss får du dessutom listan prioriterad och vi hjälper dig att prata med din leverantör om det tekniska. Lättare än så blir det inte. Så vad väntar du på? Nu hugger vi i och gör din webbplats tillgänglig!

Vill du ha hjälp med granskning?

Ibland finns inte tiden, kunskapen eller tekniken för att göra en komplett granskning. Vi gör en komplett granskning utifrån WCAG och ger en tydlig rapport där du enkelt ser vad som är fel och hur du åtgärdar det.

 Tillgänglighetsgranskning – ja tack!