Hoppa till huvudinnehållet

Suboptimerar du ditt SEO-arbete? 3 vanliga SEO-misstag och vad du ska göra istället

Många organisationer jag har mött har fullkomligt öst pengar på SEO-arbete, utan att få något för det. Här berättar jag vad de gjort för fel och vad de skulle gjort istället.

Låt oss vara ärliga. Allt för många av oss har glömt besökaren och gör istället allt för att vara Google till lags. Men, då har man glömt en av de viktigaste aspekterna av sökmotoroptimering: Google är ett företag som konkurrerar på öppen marknad, precis som alla andra. Låt vara att de inte har så mycket konkurrens, men de måste fortfarande vara den bästa sökmotorn för att behålla sin position.

Och hur är de den bästa sökmotorn? Jo, genom att ge så bra träffar som möjligt. Det innebär att de har tusentals algoritmer för att räkna ut om sidan är relevant eller inte, om den är trovärdig och om den håller bra kvalitet. Och ingen vet de här algoritmerna, även om många gissar.

I dagens hetsiga SEO-klimat verkar det som om de flesta har glömt denna grundläggande princip. Man försöker lista ut alla algoritmer för att kunna få sin sida så högt upp som möjligt, men man glömmer två saker: Det är texten som gör innehållet och det är innehållet som får besökaren att agera.

Låt mig ta ett exempel. Många organisationer jag har mött lägger ut hundratusentals kronor och tusentals timmar på att fixa med inlänkar, metadescription, no follow-taggar och så vidare, men har ett kasst innehåll. Texten svarar inte på besökarens frågor, och den är inte tillräckligt bra skriven för att besökaren ska vilja göra det som företaget vill. Så snälla, låt oss från och med nu lägga våra pengar och vår tid på de insatser som gör skillnad istället.

Vad förbättrar din ranking och ger dig nöjda besökare?

  • Titel
  • Rubriker (både huvudrubrik och underrubriker)
  • Brödtexten

Hur optimerar du för både Google och besökaren?

Utgå från besökaren och svara på hens frågor. De gamla hederliga reglerna för hur du skriver en bra text på papper ger automatiskt även sökmotoroptimerade texter. Som jag skrev tidigare: Google vill ge sina användare bra texter – därmed är bra texter även sökmotoroptimerade. Så vad är en bra text?

Ge sidan ett namn och rubriker som tydligt förklarar vad texten handlar om. Skriv en text som svarar på besökarens frågor, inte bara säljer din produkt. Glöm att du jobbar där du jobbar och föreställ dig att du är en kund. Eller ännu bättre, sitt med när din kompis från en helt annan bransch får försöka sig på att förstå din sajt. Vad undrar man? Vad vill man veta? Vilka ord använder man när man söker?

Här är ett exempel från Tele2, som har skrivit en bra text för användaren, och därför hamnar i topp, även när jag söker på Byta till Comviq. Anledningen är att de använder de ord som besökaren använder, skriver bra huvudrubrik, underrubriker och ingress, som tydligt förklarar vad texten under handlar om. De har dessutom skrivit en tydlig steg-för-steg-beskrivning av hur besökaren ändrar sitt abonnemang. Istället för att skriva om hur bra de är, eller om sina produkter, så möter de besökarens förväntning och behov.

Vad ska du inte göra – vanliga misstag i SEO-arbetet

Det här är de tre vanligaste misstagen jag har stött på i mitt arbete med SEO.

Inlänkar

Inlänkar har blivit någon sorts besatthet. För det mesta hjälper det inte att skapa massa inlänkar. Om du inte skulle lyckas få en massa länkar från de sidor Google anser har riktigt stor betydelse, till exempel Aftonbladet, Riksdagen eller SVT. För ett tag sen testade jag att skapa runt 1 000 länkar från en sajt till en annan. Rankade mottagarsajten högre för det? Nej. Däremot tog det otroligt lång tid.

Så än en gång, satsa på bra innehåll istället. Om du gör det ökar sannolikheten för att folk vill sprida ditt innehåll, och du får inlänkar ändå, utan att behöva lägga tid på det.

Skriva titel och meta beskrivning

Skriva titlar och meta beskrivning till alla sidor på en sajt tar extremt lång tid, och kostar därmed väldigt mycket. Kravställ din sajt så att namn på sidan blir titel och ingress blir meta beskrivning. Skriv sen en bra text från början, så slipper du göra dubbeljobb. Vill du eller kan du inte kravställa så, så gäller fortfarande att bra text i början av sidan gör ett bra jobb.

Du har ingen garanti för att Google hämtar meta beskrivningen. Google hämtar den text på sidan som den anser vara mest relevant, och det kan lika gärna vara mitt i texten. Däremot så viktar Google början av texten viktigare än slutet, så lägg krut på att skriva en riktigt bra ingress som förklarar vad texten handlar om med de ord som besökaren använder.

Avindexera konkurrerande sidor eller duplicerat innehåll

Många sajter har flera sidor som beskriver samma saker, och som därmed konkurrerar med varandra. En vanlig lösning är att jobba med cannonical links till den viktigaste sidan, eller se till att alla mindre viktiga sidor inte indexeras av sökmotorer. Ett bättre sätt, som dessutom ger en bättre användarupplevelse, är att se över strukturen på sajten. En bra och logisk struktur ska inte behöva skriva om samma saker flera gånger. Så kallat duplicerat innehåll är oftast ett tecken på rörig struktur eller att man glömt att se sina produkter ur besökarens perspektiv.

Det exempel jag stöter på oftast är verksamheter som har både privat- och företagskunder. För verksamheten är det inte så stor skillnad på att sälja till privatkund och företag, och de tycker därför att de kan ha samma text på företagsdelen och på privatdelen. Men det är en himla skillnad för besökaren på att teckna telefonabonnemang, elavtal eller tjänstepension för privatpersoner och företag. Så än en gång, skriv bra innehåll för besökaren så kommer det automatiskt bli bra sökmotormässigt.

Gratis e-postkurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.