Genom intervjuer och reportage med organisationer i framkant blir upphandling ett spännande ämne. Upphandlingsmyndighetens tidning Trendens inspirerar till bättre och effektivare upphandling. Att få upphandling att bli spännande är innehållsmarknadsföring när det är som bäst.
Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att sprida kunskap om upphandling. Inte ett helt lätt ämne, eftersom upphandling lätt uppfattas som både tråkigt och svårt. Men med reportage med bra vinkel och enkelt språk blir till och med upphandling spännande.
Så gjorde vi
- Intervjuer
Vi intervjuade relevanta personer om deras upphandlingar. För att kunna genomföra bra intervjuer krävdes det att vår konsult snabbt kunde sätta sig in i hur upphandlingar fungerar och vad som var speciellt med just denna upphandling. - Reportage
Utifrån intervjuerna valde vår konsult vinkel och skrev ett reportage. Reportagen skulle hålla vissa teckenbegränsningar, både för löptexten, rubrik och ingresser, för att kunna passa både i tryck och digitalt. Reportagen skulle även vara skrivna på ett intresseväckande sätt. - Klarspråk
Eftersom målgruppen inte alltid hade kunskap om upphandling, och heller inte hade så mycket tid att läsa på, var det viktigt att reportagen var lättlästa och förklarande. Med klarspråk blev upphandling begripligt även för den helt oinsatte. - Sökmotoroptimering
Reportagen skulle både publiceras i en papperstidning och på webben. För att öka sökbarheten var det därför viktigt att sökmotoroptimera texterna. En delikat uppgift, eftersom sökmotoroptimerade rubriker för webben och intresseväckande rubriker för pappersläsning ofta skiljer sig åt.
Projektdetaljer
Tidsperiod: 2020-2021
Digital version: Upphandlingsmyndighetens tidning Trendens