Att arbeta med konvertering är en viktig del i att uppnå dina webbmål. För att öka konverteringen på din webbplats bör du tänka på fyra saker.
Konvertering handlar om att få besökarna att utföra de handlingar som du vill på din webbplats. Det kan vara att fylla i ett formulär, att prenumerera på ett nyhetsbrev eller köpa något. För att nå dit bör du tänka på fyra saker:
- En sida – ett budskap
- Allt innehåll bör signalera samma sak
- Testa vad som fungerar
- Fråga användarna vad de vill ha
En sida – ett budskap
Om du vill få en besökare att utföra en specifik handling gäller det att allt ska leda till den handlingen. En besökare som möts av femton olika budskap har svårt att välja rätt. Underlätta för besökaren genom att göra det lätt att förstå vad sidan handlar om, och vad den ska göra.
Om du till exempel har en sida där du erbjuder dina tjänster som ekonomisk rådgivare, låt texten enbart handla om hur du kan hjälpa besökaren med ekonomin. Även om du också råkar vara fantastiskt duktig på att ge kärleksråd och måla möbler. Besökaren har förmodligen kommit till dig genom att söka på ”ekonomisk hjälp” eller liknande, och om den då möts av budskap om relationer och målarfärg kommer den tro att den hamnat fel och lämna sidan. Renodla ditt budskap helt enkelt.
Att ta bort det överflödiga gäller inte bara texten, utan också designen och det övriga innehållet. Om du vill att någon ska ta del av ett erbjudande, se då till att sidan handlar om enbart det erbjudandet, och att det finns en tydlig knapp eller länk för att utnyttja erbjudandet. Ta bort banners i marginalerna som handlar om något annat, ta bort alla länkar som leder lite överallt på webbplatsen. Ta bort allt som distraherar i närheten av din handlingsknapp och låt besökaren bara se ”Anmäl mig”, ”Lägg i kundvagn” eller liknande.
Allt innehåll bör signalera samma sak
Det här blir en naturlig förlängning på föregående punkt. Se till att besökaren möter samma budskap från det att den söker till det att den har uträttat sitt ärende på din sajt. Om du arbetar med kampanjer i form av Google Ads eller liknande är det viktigt att skapa unika landningssidor som matchar sökorden. Om jag söker på kurser i Photoshop och får träff, då vill jag komma till en sida som erbjuder kurser i Photoshop, inte till en sida som erbjuder allt möjligt.
Det ska också gå snabbt för mig att förstå att allt på sidan handlar om utbildning i Photoshop. Det behöver finnas en samstämmighet mellan bild, rubrik, ingress och text. Sätt en bild som har en tydlig koppling till det du skriver om, och sätt en rubrik som tydligt förklarar vad det handlar om.
Ofta kämpar vi hårt för att komma på den där snärtiga rubriken; den som låter så bra men egentligen inte säger något, så att vi måste lägga till en förklaring under. Till exempel ”Marknadens mest mångfacetterade affärssystem – vi underlättar administrationen för dig inom detaljhandeln”. Vänd på det istället, så vet besökaren direkt att du vänder dig till personer inom detaljhandeln.
En bra regel är att besökaren ska kunna förstå vad den kan göra på din sida inom fem sekunder. Du kan enkelt testa genom att låta någon som inte vet vad du håller på med titta på din sida i fem sekunder. Kan den säga vad du erbjuder? Vad den kan få hjälp med hos dig? Om inte behöver du renodla budskapet och se till att alla delar av innehållet stämmer överens med varandra.
Testa vad som fungerar
Det här är svaret på alla frågor för många som jobbar med konvertering. Gör ett A/B-test. Gör en version, kör i några veckor. Gör en annan version, där du byter ut en sak. Kör i några veckor. Vilken konverterade mest? Byt helst inte ut flera saker samtidigt, för då kan du inte veta vad det var som gjorde skillnad. Låt testet pågå i åtminstone två veckor, så att du har någon sorts statistisk signifikans.
A/B-test kan hjälpa dig med mycket, förutsatt att du har en webbplats med många besökare. Har du färre än 10 000 besökare i månaden blir det svårare att få tillförlitlig statistik. Då får du lita på användarundersökningar istället.
Fråga användarna vad de vill ha.
Statistik och A/B-tester inte ger svaret på alla frågor. Bara för att statistiken säger att alla lämnar på en viss sida behöver det inte betyda att det är den sidan som det är mest problem med. Det kan vara så att alla sidor som lett fram dit är så dåliga, att det blir droppen som får besökaren att lämna. Det kan också vara så att sidan inte stämmer överens med besökarens förväntningar. Om besökaren vill ha en kurs i Photoshop och du erbjuder en kurs i Paint kommer du aldrig få någon som klickar på ”Anmäl mig”, hur optimerad din sida än är.
Så hur gör du då? Du frågar dina besökare vad de är ute efter. Formulär direkt på webbplatsen brukar inte funka så bra, för de fyller man bara i om man är fly förbannad. Riktiga intervjuer ger mer, eller fråga säljare och kundtjänst om vad kunderna säger. Huvudsaken är att du får reda på varför dina besökare kommer till dig, vad de vill ha ut av sitt besök och var de oftast går vilse eller hoppar av. Vi kan räkna och testa hur mycket vi vill, men i slutänden är det ändå människor av kött och blod som klickar på din webbplats, och människor är mer än statistik.