Google Ads-kampanjer kostar. Det är en realitet du aldrig kommer ifrån. Men genom att utvärdera och justera regelbundet kan kostnaderna bli lägre.
Det fiffiga med Google Ads är att du hela tiden kan optimera, även när kampanjerna körs. Vilket faktiskt ger dig ett gyllene tillfälle att hela tiden göra förbättringar för att nå fler till lägre kostnad. Fungerar sökorden du valt att annonsera mot? Vilka konverterar bäst? Finns det sökord som du borde pausa? Borde du jobba med negativa sökord?
Ett vanligt scenario är att en kampanj sätts upp utan någon plan på hur detaljerna ska utvärderas och förbättras under tiden som kampanjen löper på. Då blir det lätt en dyr historia utan särskilt bra resultat. Men det går att göra en mer kostnadseffektiv kampanj.
Välj få men noga utvalda sökord
Många jobbar alltför brett med sina kampanjer av rädsla att inte fånga upp alla. Men att fånga upp alla betyder inte att du fångar upp kunder som sannolikt kommer att konvertera. Överväg därför möjligheten att smalna av och satsa på få men noga utvalda sökord. Följ upp de sökningar som leder till trafik och välj närliggande sökord. Skapa sedan annonsgrupper med olika annonser för varje sökordsgrupp.
Låt oss ta ett exempel. Du driver en konferensanläggning i Varberg. Om du har sökorden konferens+Varberg kommer du få väldigt få sökningar. Många kan säkert tänka sig att ha en konferens i Varberg om erbjudandet är tillräckligt attraktivt, men de kommer inte söka på konferens Varberg. De kanske inte ens söker på konferens. Men skriver du bara konferens kommer du få massor av skräp, plus att det kommer bli dyrt att konkurrera på så populära ord.
Ett bra sätt är att skapa flera annonsgrupper med lite olika varianter. Det kan vara konferens, kick off, eller företagsevent. Kombinera dem med lite olika orter, till exempel Varberg, Sverige eller Västkusten.
Följ upp regelbundet
Efter en vecka går du in och tittar på de sökningar som lett till visning och klick. Ofta finns det helt oväntade sökord där, som kan vara riktiga guldkorn. De kan vara värda att lägga till eller skapa en egen annonsgrupp för.
Andra ord är riktigt skräp, de kan du sätta som negativa. De som söker på kick off i fjällen kommer med största sannolikhet inte välja din anläggning, utan har bara klickat av misstag. Men dubbelkolla i analytics först, det kan ju vara så att skidsugna konferensgäster ändrade sig och vill ha skaldjur och segling istället.
Genom att jobba iterativt med dina kampanjer säkerställer du att du om och om igen väljer bästa möjliga alternativ för maximal konvertering. Eftersom Googles målsättning är att tjäna pengar på annonsörer kommer du inte få tillräcklig hjälp att optimera. Du måste själv vara beredd att lägga ner den tid och energi som krävs.
Känns det bökigt? Vi kan hjälpa dig med sökordsmarknadsföring hela vägen från att bygga upp konto till att utvärdera och analysera kampanjer i Google-Ads.