Marketing automation – automatiserad marknadsföring
Marketing automation är att automatisera din kommunikation med kunder och potentiella kunder. Med marketing automation mäter och analyserar system dina besökares beteenden i dina digitala kanaler och anpassar innehållet efter vad de är intresserade av. Det kan till exempel handla om att anpassa vilka mejl dina mottagare får, baserat på vad de läst och klickat i tidigare mejl. Det kan också handla om att skicka en rabattkod när kunder nästan slutför ett köp.
Marketing automation går ofta ihop med så kallad inbound marketing och content marketing. Enkelt uttryckt är marketing automation automatiserad marknadsföring som anpassar innehållet efter var i köpresan mottagaren är. Målet är att automatisera och effektivisera en så stor del som möjligt av säljprocessen, kanske till och med att förflytta mottagaren hela vägen från ovetande om din produkt eller tjänst till att genomföra ett köp.
Att köpa in ett system för marketing automation är den lätta delen i arbetet. Det svåra är att veta hur man ska sätta upp de olika flödena, vilket innehåll man ska ha och hinna producera det. Vi hjälper dig på vägen. Med vår kunskap och erfarenhet börjar vi med helhetsbilden och strategin och bryter ner den hela vägen till konkret innehåll och knapptryckningar. Vi vill visa att det varken behöver vara svårt eller krångligt att effektivisera sitt arbete.