Digital tillgänglighet – online när det passar dig

Gå från magsår till lustfyllt arbete! En kurs med mycket praktiskt arbete och konkreta tips. Lär dig vad lagen om digital tillgänglighet kräver av just din webbplats, och hur du gör för att följa den.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service ställer många krav på webbplatser, e-tjänster och många andra system. Det kan kännas jobbigt, men det finns många sätt att göra arbetet enklare och snabbare. Lär dig hur med våra öppna kurser.

Kursen är indelad i två delar om tre timmar vardera. Du kan gå bara den första eller båda två. Kurserna hålls digitalt så att det blir enklare att ta sig tid och så att du slipper resa.

Del 1: Grunderna i tillgänglig webbplats

Tisdag 28 januari kl 9-12

Grundkursen vänder sig till dig som webbredaktör eller administratör och tar upp

  • Vilka verksamheter omfattas av lagen?
  • Vilka system eller tjänster omfattas av lagen?
  • När kan man göra undantag från lagen?
  • Hur upplevs digitala tjänster av personer med funktionsnedsättningar?
  • Vad finns det för funktionsnedsättningar att ta hänsyn till?
  • Hur skriver jag tillgängliga texter?
  • Hur gör jag med bilder och länkar?
  • Hur gör jag med pdf:er och andra dokument?


Del 2: Tillgänglighet för webbansvariga

Torsdag den 30 januari kl 9-12

Fortsättningskursen vänder sig till dig som som arbetar mer med webben, till exempel som en mer avancerad redaktör eller som webbansvarig. Under kursen går vi igenom:

  • Vad måste man göra och hur gör man det när det gäller filmer?
  • Hur gör jag med meny och sök?
  • Vad gäller för sociala medier?
  • Hur gör jag tillgängliga formulär?
  • Vad behöver göras i resten av organisationen, utanför webbredaktionen?
  • Hur man arbetar smart med tillgänglighet, utan att gå under av arbetsbördan?
  • Vad innebär en tillgänglighetsredogörelse och hur gör jag med den?
  • Hur vet jag vad som behöver göras – att granska sin webbplats.
  • Att kravställa för tillgänglighet

Under kursen får du granska din webbplats tillgänglighet och börja göra förbättringar. När kursen är slut har du en färdig handlingsplan som du redan börjat bocka av saker på.

Så funkar det

Kursen hålls live digitalt i två delar om tre timmar. Du får allt som en klassrumskurs skulle ge dig med kursledare, möjlighet att ställa frågor och personlig respons på din webbplats. Men du slipper böket att ta dig någonstans.

För att kunna gå kursen behöver du dator med uppkoppling, högtalare och mikrofon eller headset och gärna webbkamera. Du behöver inte ladda ner någon programvara, utan får en länk som fungerar i din webbläsare. Länken skickas ut några dagar innan kursen.

När är kursen?

Del 1: Grundkurs tisdag den 28 januari kl 9 – 12
Del 2: Fördjupning torsdag den 30 januari kl 9 – 12

Passar inte datumen dig? Vi kommer släppa fler datum under våren. Kontakta utbildning@7minds.se för att skriva upp dig på intresselistan.

Vad kostar kursen?

Bara grundkursen 2 995 kr
Båda kurserna 5 495 kr

Faktura skickas efter kursen och ska betalas inom 30 dagar. Lagstadgad moms tillkommer på priset.

Du kan avboka fram till 10 dagar innan kurstillfället, därefter betalar du halva priset. Du kan ge platsen till en kollega om du får förhinder.

Anmäl dig här

Faktureringsuppgifter

Vi skickar gärna fakturor elektroniskt. Är ditt företag anslutet till e-faktura, så hanteras det automatiskt. Om inte ange en e-postadress.

Vill du beställa en kurs?

Vi skräddarsyr kurser till din verksamhet, helt efter era behov. På plats eller digitalt, med valfritt innehåll. Kontakta oss för förslag.

Jag vill veta mer

Fler utbildningar