Tester visar att vi bara tar till oss hälften så mycket information när vi läser på en mobilskärm som när vi läser på en datorskärm. Då krävs det något extra för att nå fram med ditt budskap och lyckas med konverteringen. Här är fem saker du bör tänka på.
Att läsa på en liten skärm är svårt för hjärnan, eftersom den ser en sådan liten del av texten samtidigt. Det blir svårare att förstå var i texten du befinner dig och hur det du läser nu förhåller sig till det som kommit tidigare och det som komma skall i texten. Detta gör att arbetsminnet behöver arbeta lite extra.
Dessutom gör mobilsurfare ofta andra saker samtidigt, vilket ger ännu mindre plats i arbetsminnet. Som grädde på moset har de mindre skärm att se och träffa rätt på och ofta sämre uppkoppling.
1. Innehåll som möter besökarens behov
Det första du ska se till är att ha relevanta texter, eftersom klickbenägenheten minskar på mobiler. Just eftersom att vi ofta har sämre uppkoppling på mobilen och sidorna tar längre tid att ladda så klickar vi mindre på länkar än om vi sitter med datorn. Det innebär att dina texter måste vara tillräckligt relevanta och intressanta för besökaren för att den ens ska vilja klicka in på din sida. Så sätt på dig mottagarhatten och fundera på: vad vill jag som besökare veta, och vad struntar jag i? Sen skriver du bara det som mottagaren vill veta, och inget annat.
2. Fokusera budskapet
Håll dig till saken. Många användartester visar att ju längre sida, desto mindre blir läst. När du bara skriver om en sak, och fokuserar på det, gör du budskapet tydligare för besökaren, och ökar chansen till konvertering. Genom att ta bort all text som inte handlade om det egentliga ämnet hjälpte vi en av våra kunder öka sin konvertering med 30 %. Med relevant och fokuserat innehåll är du redan halvvägs, med ett konkret och enkelt språk är du hemma.
3. Underlätta navigering med rubriker
Vi skrollar otroligt snabbt på mobilen, och skummar bara rubrikerna i farten, så du vill ha många rubriker. Kan du sammanfatta det du vill säga i en mening? Bra, då har du huvudrubriken färdig. Vilka områden vill du beröra? Det får bli underrubrikerna. Sedan skriver du innehållet till varje underrubrik. Se till att det bara handlar om det som står i den tillhörande rubriken.
4. Tydlig text
Se till att vara tydlig med en bra disposition och begripliga ord så ökar sannolikheten att läsaren orkar ta sig igenom din text. Tänk på att långa ord kan komma att brytas av webbläsaren, vilket gör att läsaren får ägna sig åt någon sorts gissningslek för att komma på vad du vill säga.
- Visa vad som är viktigt grafiskt, genom till exempel punktlistor, fetmarkeringar och faktarutor.
- Var tydlig med sambanden. Vem gör vad? När? Var? I vilken ordning? Hur?
- Välj lättbegripliga ord. Undvik fackspråk, jargong, långa sammansättningar och ord som kan betyda allt och ingenting, till exempel humankapital och adekvata åtgärder.
5. Stora klickbara ytor
Stora fingrar + små detaljer på skärmen = irritation. Se till att det går att klicka rätt. Och se till att sidan går att använda på mobil. Pop ups där stängknappen ligger utanför skärmen, och det inte går att ta sig dit för att rutan alltid ska ligga med mitten i mitten av fönstret, leder till skrik av frustration. Testa din sida i mobilen för att se att allt funkar som det ska.