Lär dig göra rubriker som fångar intresset och rankar högt på Google, layout som är läsbar när man skrollar och länkar som blir klickade på.
Rubriker som lockar och rankar
Rubrikens syfte är att locka till vidare läsning, och hjälpa sidan att ranka högt på Google. Varje sida ska ha en unik rubrik. Om två rubriker har samma eller liknande rubrik kommer varken Google eller läsaren förstå vad skillnaden är. Det leder till att sidan rankar lägre på Google, att läsaren får svårare att hitta och svårare att förstå.
Låt rubriken sammanfatta textens innehåll, så att läsaren vet att den hamnat på rätt sida. Om det är en säljande text bör rubriken innehålla vad som är unikt, bra eller lockande med ert erbjudande, så att läsaren vill läsa mer.
Rubriken måste innehålla de ord som läsaren söker på, både i huvudrubrik och underrubrik, så att läsaren kan hitta rätt via Google.
Här är exempel på en sida med huvudrubrik och underrubriker för en konferenssida. Den innehåller många olika sökord. De säljande delen behöver inte vara storslagen. Det kan räcka med att upplysa om att man kan anpassa för både stora och små möten och kombinera med teambuilding och spa.
Konferens & Möten i Sälen (huvudrubrik)
Konferenslokaler för stora och små möten
Konferensaktiviteter för teambuilding
Kombinera konferensen med avkopplande spa
Ha en hållbar konferens
Genom att använda många underrubriker med alternativa sökfraser hjälper du Google att förstå sidan och kan ranka högre. Du hjälper också läsaren att hitta i texten och förstå mer, även om den bara skrollar igenom snabbt och skummar.
Gör nytt stycke ofta
Det är svårt att läsa på skärm, och ännu svårare är det att läsa på skärm. Se till att det är mycket luft i texten genom att göra nytt stycke ofta.
Ett bra sätt att tänka är att varje tanke ska ha ett eget stycke. Då brukar det bli 3-6 rader.
Gör hjälpsamma länkar
Länkar är till för att hjälpa läsaren vidare. Tänk igenom vad det är läsaren vill åstadkomma med att besöka din sida. Vill den lära sig mer om något, köpa något, eller uträtta något? Länkarna ska hjälpa läsaren vidare till nästa steg.
Det innebär att du behöver hålla igen med länkarna. Fler länkar är inte ett sätt att hjälpa läsaren, det gör den bara förvirrad.
Länkar mitt i texten försämrar läsbarheten. Låt länkarna ligga på egen rad istället.
Ge länkarna ett tydligt namn som förklarar var man hamnar om man klickar på länken och vad man får läsa. Gör inte länkar som heter klicka här eller här. Alla vet att vi klickar på länkar på webben, det behöver vi inte upplysa om.
Det är heller inte så hjälpsamt när man skummar efter rätt länk att klicka på och bara ser en massa klicka här. Har man skärmläsare blir det direkt obegripligt, eftersom man inte ser texten bredvid på samma sätt.