Google har blivit tydligare och tydligare med att de premierar kvalitativt innehåll. Nu är det tydligt – bra texter tar dig uppåt i söklistan!
Google har länge pratat om att de premierar högkvalitativt innehåll. Men vad är egentligen hög kvalitet? För att slippa spekulation har de en guide där de visar exempel och förklarar vad som rankas som bra innehåll och vad som rankas som dåligt innehåll. För dig som har bättre saker för dig än att plöja igenom 160 (ironiskt nog rätt dåligt skrivna) sidor så har jag sammanfattat deras åsikter åt dig.
Genomtänkt design
Google premierar användarvänligt innehåll. Innehåll där det är lätt att förstå vad man ska göra och lätt att göra rätt. För mycket innehåll som stjäl fokus, till exempel blinkande reklam kan dra ner ditt omdöme hos Google.
Ha ett syfte med sidan
Google är tydliga med att det ska finnas ett syfte med varje sida. Varje sida ska vara värdefull för besökaren. Sen kan innehållet vara värdefullt på olika sätt, beroende på om det publiceras på en humorsajt eller en kommunsajt.
Skriv med bra kvalitet
Se till att texten håller hög kvalitet. Ordbajsande och svamlande, där många meningar säger samma sak, eller ingenting, drar ner ditt omdöme. Osammanhängande texter med dålig disposition eller stavfel likaså. Så se till att de som skriver texterna till din webb verkligen är bra på att skriva!
Underhåll alla sidor
Se till att uppdatera regelbundet. Gå igenom länkar och se att de fungerar och att texten fortfarande är aktuell. Många texter blir inaktuella efter ett tag, vilket Google räknar med. Därför premieras sajter med hela länkar, där det publiceras nytt och uppdateras regelbundet.
Slutsats
Precis som vi har tjatat om så länge så är det innehållet som är det viktigaste. Det är innehållet som avgör om besökaren blir nöjd eller inte, inte huruvida bilderna snurrar av sig själv eller behöver klickas fram. Nu har Google också insett det, och gör allt de kan för att bara ge träffar på sidor med bra innehåll, där sidorna har ett syfte och texterna är bra skrivna. Det känns bra att även Google har kommit till den slutsatsen, till slut.
Jag hoppas att Googles nya krav får fler organisationer att inse att de ska lägga pengarna på bra webbredaktörer istället för nya, flashiga funktioner. Och att de satsar på de redaktörer de redan har. För jag kan bara hålla med Google när de skriver: Vi anser att innehåll är av låg kvalitet om det är skapat utan tillräcklig tid, ansträngning, expertis eller skicklighet.