Håller din webbplats hög kvalitet?

Reagerar du på att språkfel och brutna länkar ibland verkar ha smugit sig in på sajter som i övrigt verkar välskötta? I stora organisationer äger och jobbar många redaktörer från olika enheter med en och samma webb. Den där manuella överblicken kan därför kännas svår att få. Detta samtidigt som kraven på både tillgänglighet och kvalitet hela tiden ökar.

Kvalitetssäkra din webbplats

Att kvalitetssäkra webbplatsen innebär för oss att se över de där småfelen som har stor betydelse för användaren. Det handlar om att göra något åt innehåll med lågt läsbarhetsvärde, att se över sidstruktur och faktiskt skriva de där metabeskrivningarna. Hos många av våra kunder har vi manuellt gått in på varje sida för att kontrollera exempelvis metadata och brutna länkar.

Även Google belönar webbplatser med innehåll som är väl underhållet. Du kommer med andra ord inte att riskera en sämre ranking i sökmotorer.

Hur kvalitetssäkrar man?

Många webbredaktioner har varken tid eller resurser att manuellt kontrollera alla sidor på webben. Dessutom är det lätt att missa till exempel länkar som brutits. Ibland är det besökare som själva rapportera in fel och brister. Att åtgärda fel och problem innan någon besökare upptäcker dem är förstås att föredra.

Om du vill kvalitetssäkra din webbplats behöver du troligen någon typ av verktyg som hjälper dig med jobbet. Det finns en mängd olika verktyg på marknaden. Beroende på din verksamhet och dina mål kan det räcka med ett enklare verktyg, eller kanske behövas ett mer avancerat. Det viktiga är att du hittar rätt verktyg för just era förutsättningar och behov.

När vi granskar använder vi oss av Siteimprove. Med hjälp av det kan vi

  • Hitta sidor med trasiga länkar
  • Identifiera stavfel
  • Göra en SEO-översikt
  • Få en översikt av trafiken

Med hjälp av verktyget kan man även identifiera sådant som försämrar resultatet i sökmotorer, till exemepel metabeskrivningar och sidstruktur som inte gynnar en bra placering i sökmotorer.

Fler inlägg på bloggen att läsa:

Hur vet vi när vår webb är bra?

Hitta rätt med effektkarta

Fem beslut som underlättar ditt innehållsarbete

Åtgärder som förbättrar SEO, konvertering och kundnöjdhet – samtidigt

4 åtgärder som tar dig uppåt hos Google