Rätt gjorda är nyhetsbrev en effektiv marknadsföringskanal. Men det kräver att du har koll på hur du skaffar prenumeranter, vad du ska fylla ditt nyhetsbrev med, till vem du ska skicka vad och hur du mäter och följer upp. Här går vi igenom grunderna för att komma igång med nyhetsbrev.
Skaffa prenumeranter
Det första du behöver göra när du vill komma igång med nyhetsbrev är att skaffa prenumeranter. Börja med att se över de metoder du använder idag innan du börjar fundera på nya. Kanske kan de förbättras genom att till exempel göras synligare, mer intuitiva eller ha en mer säljande text om vad man tjänar på att vara prenumerant? Annars kan du till exempel göra en kampanj på dina sociala medikanaler, på din hemsida eller i din mejlsignatur.
Kräv inte för mycket av besökaren för att den ska kunna prenumerera. Nöj dig med att prenumeranten uppger ett absolut minimum. För varje extra fält som ska fyllas i minskar sannolikheten att du får en ny prenumerant.
För att få skicka nyhetsbrev behöver du personens samtycke till att du lagrar hens mejladress, och kanske andra uppgifter också, som namn och organisation. När personer skriver upp sig för ditt nyhetsbrev ska de ha möjlighet att förstå vad du kommer använda deras personuppgifter till och lämna ett samtycke. Samtycket ska alltså inte ske automatiskt genom att man klickar på Skicka eller liknande.
Läs mer om vad du behöver veta om samtycke och GDPR
Fyll nyhetsbrevet med lockande innehåll
Det andra du behöver göra är att fundera över är vad du vill få ut med nyhetsbrevet och vad dina målgrupper efterfrågar och behöver. Vad vill du att dina läsare ska göra? Det är lätt att fastna i att man vill öka försäljningen och därmed skicka ut rabatterbjudanden. Men om du bara erbjuder rabatt på ett schampo så får du förvisso de som tänkte köpa det schampot, men du missar de som vill köpa vilket schampo som helst, men inte vet hur de väljer.
Självklart kan dina nyhetsbrev innehålla erbjudanden. Men om du bara erbjuder rabatt på ett schampo så missar de som inte vet vilket de ska välja. Självklart kan dina nyhetsbrev innehålla erbjudanden. Men ha också innehåll som stärker ditt varumärke, bygger relationer och ger något värdefullt till prenumeranterna. I det här fallet kanske du ska ha en artikel om hur man vet vilken hårtyp man har och vilket schampo man ska välja beroende på hårtyp. Du hjälper dina målgrupper med deras problem och visar samtidigt att du är kunnig inom ditt område.
När du gjort några utskick kan du studera statistiken från dem för att få hjälp med vilket innehåll som var uppskattat och ska prioriteras. Vilka brev, länkar, erbjudanden eller artiklar blev klickade på? Använd den kunskapen när du planerar innehållet till kommande nyhetsbrev.
Omfattning
När du har beslutat vad du ska ha med är det dags att tänka på hur ofta du ska göra utskick. Den viktigaste frågan här är: Hur mycket kan du skicka? Vilka resurser har du och vilket innehåll kan du erbjuda? Räcker det till ett brev i veckan, ett i månaden eller ett i kvartalet?
Den andra frågan är hur ofta som är lagom för prenumeranterna. Om du säljer produkter eller tjänster som kostar extremt mycket och säljprocessen kan ta flera månader eller till och med år är en gång i veckan för ofta. Om dina kunder däremot är inne på din sajt någon gång i veckan eller månaden kan ett nyhetsbrev i veckan vara precis lagom.
Segmentering
Segmentering innebär att du delar upp dina prenumeranter i grupper. Nyhetsbrev riktade till alla prenumeranter får ett hyfsat mottagande, men det är de anpassade utskicken som genererar flest klick. Och det är där begreppet segmentering kommer in. Du kan göra det enkelt och ha gruppen eventuella blivande kunder och befintliga kunder, eller dela in det i miljoner olika kategorier baserat på fakta du har om prenumeranterna, till exempel kön, adress, ålder, surfbeteende, vilka varor de visat intresse för och så vidare.
Enbart du sätter gränser och det kan bli hur komplicerat som helst. Vårt tips är att du börjar enkelt. När du skickat ut några nyhetsbrev har du förhoppningsvis lite mer information som du kan bygga vidare på.
Mäta
Det är viktigt att du mäter dina insatser, så att du kan se vad som ger resultat och vad som behöver förändras. Mät både hur du får nya prenumeranter och vad som händer med dina utskick. Låt dig inte påverkas för mycket av statistik från ett enda utskick, utan lägg märke till vad som händer över tid. Det du bör mäta är:
- Varifrån du får flest prenumeranter
- Öppnade brev
- Klick
- Statistik för delning i sociala medier.
Med hjälp av detta kan du se vilka prenumerantkällor du behöver satsa lite extra på och vilka du kan skrota. Du kan också se vilka rubriker och ämnen som är populära och genererar klick och delningar.