Personalisera för ökad konvertering

Personalisering innebär att anpassa innehållet efter besökaren. Personalisering gör innehållet mer relevant och förbättrar kundupplevelsen. Olika målgrupper har olika behov, och genom att anpassa innehållet förenklar du för besökaren. Till exempel kan man visa olika sidor beroende på vilket land besökaren kommer ifrån. Detta är särskilt praktiskt om man visar valutor eller om det är olika regler för frakt, köp eller ansökan beroende på land.

Ett annat exempel är att visa olika beroende på om användaren är inne på området eller utanför. Utanför kan man visa öppettider, vad som kommer närmsta veckan eller hur man bokar biljetter, men är man inne på området kan man visa den information om de olika utsätllningarna eller aktiviteterna, tilläggsinformation om det man ser, vad som händer just nu och liknande.

Olika texter ger ökad konvertering

Ett intressant exempel är Obamas presidentvalskampanj. Genom att sortera in besökarna i tre olika grupper kunde man se helt olika beteenden. Om besökaren inte hade registrerat sig på sidan, fungerade texten ”Donera och få en gåva” bäst. Den ökade konverteringen med 15,2 procent. Men för registrerade användare minskade den konverteringen med 24,6 procent!  Genom att ha tre olika knapptexter, beroende på vilken kategori besökaren tillhörde, maximerade de konverteringen.

Personalisera för förenklad kundupplevelse

Ett annat sätt att använda personalisering är för att förenkla för besökaren, genom till exempel förifyllda fält. Till exempel fyller lågprisbolaget Mr Jet i närmsta flygplats utifrån var besökaren befinner sig. De anpassar också priserna i puffarna och ger bästa pris från din närmsta flygplats till de olika destinationerna. Genom att presentera mer relevant information och underlätta bokningsprocessen ökade de sina bokningar med 20 %, eller 2 extra flygplan.

Andra exempel var att, i de fall du har flera sajter för olika länder, direkt peka om besökaren till rätt sajt, istället för att de ska behöva fylla i vilket land de kommer ifrån, eller att direkt visa närmsta butik i Google maps, istället för att de ska behöva söka i en rullgardinsmeny.

Personalisera innehållet efter din egen verksamhet

Man kan också personalisera efter din verksamhet istället för efter kunden. Variera kontakta oss-alternativet efter vilken tid på dygnet det är. Om kundtjänst är öppen, ha en knapp som ringer upp er direkt. Om kundtjänst är stängd, ha en knapp där kunden kan lämna sitt nummer för att bli uppringd av er istället. Tänk vad omtyckta ni kommer bli av era kunder om de slipper stå i telefonkö!

Lycka till med din konvertering!

Vi älskar att dela med oss.
Prenumera på vårt nyhetsbrev där vi berättar om det senaste inom digitalt och kommunikation.