Många av oss bloggar som en del i SEO-strategin eller innehållsmarknadsföringen. Många av oss har även konverteringsytor på bloggen i form av nedladdningsbara produkter. Men hur får de att konvertera bra, och hur mycket ska man konvertera för att det ska räknas som bra? Här får du 6 tips.
Ha alltid en möjlighet att konvertera
Ge bort fakta i bloggen men ha en relaterad bonus som besökaren kan få mot e-postadress. Exempel på nedladdningsbara produkter är checklistor, guider, pdf-versioner av inlägget, video. Checklistor är bäst, för det är oftast vad folk är ute efter – något snabbt och konkret.
Placera rätt för ökad konvertering
Placera nedladdningen ovanför skärmlinjen, så att besökaren ser den direkt när den kommer in på sidan. Om sidan är lång erbjuder du möjligheten igen när de kommit till botten på sidan.
Använd text som visar på nyttan och ger dem vad de vill ha
Om du vill att någon ska ladda ner en pdf, skriv inte att de kan ladda ner din pdf där du har skrivit massor med text om intressanta saker. Skriv att de kan ladda ner listan för att skriva ut och ha med sig nästa gång i butiken, eller på gymmet, eller vad du nu har skrivit om. Skriv att de kan ladda ner en checklista för att stämma av sitt eget innehåll steg för steg till ökad konvertering.
Och våga använd roliga texter på knapparna. Istället för “läs mer” eller “ladda ner”, skriv “ladda ner guiden som gör dig till konverteringsguru”.
Vad vill läsaren verkligen ha?
Fundera på vad du kan göra som ger läsarna vad de verkligen vill ha. Om du har långa inlägg: gör en checklista med kortare text som besökaren kan ladda ner. Visa dem att de får något exklusivt som inte finns någon annanstans.
Så hur mycket kan du förvänta dig att din blogg konverterar om du följer dessa råd? Ja, det beror på. Det bästa är helt enkelt att mäta innan, förändra och sen följa upp. Och så klart, fortsätta förändra och följa upp.