Konvertera bättre med tajming

Genom att rikta in dig på rätt del av dina besökare vid rätt tidpunkt kan du öka konverteringen. Här ger jag några exempel på hur du kan jobba med tajming.

Dålig tajming skapar irritation

Din hemsida är i många avseenden en digital variant av din butik eller dina möten med kunden. Om du träffar en potentiell kund för första gången, vad är det första du gör? Är det att be dem ta din fina broschyr om ett spännande ämne, är det att kräva deras e-postadress, eller är det att presentera dig och berätta vad du gör och hur du kan hjälpa dem?

Så klart börjar vi med att presentera oss och skapa förtroende innan vi gör något annat. Så varför envisas så många med att ha en pop up direkt när man kommer in på sidan? Varför tror de att jag kommer vilja prenumerera på deras nyhetsbrev, när jag inte ens vet vad det handlar om, eller om det är relevant för mig? Varför tror de att jag kommer lämna ut min e-postadress och hamna i deras register, när jag inte ens vet om jag kan lita på dem?

Vänta med erbjudanden för bättre konvertering

Så vänta med dina erbjudanden. Låt besökaren bli lite intresserad först. Om du till exempel vill att någon ska ladda ner en app, visa det först när besökaren återkommer andra eller tredje gången. Första gången är de förmodligen inte intresserade, för de har inte fått förtroende för dig än. Men om de återkommer är de ju bevisligen intresserade och sannolikheten för konvertering är betydligt högre.

Ett annat exempel är att låta besökare som skrollat ett tag få en pop up med erbjudande. Har de hållit på ett tag så är de bevisligen intresserade, och erbjudandet kan vara det som får dem att fatta beslutet. Det kan vara fri frakt eller 10 % rabatt om du har en webbutik, eller frågan om de vill prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Använd pop ups rätt för minskad irritation

Pop ups är en känslig fråga. För att en pop up ska fungera måste den tillföra värde och den får inte förstöra besökarens möjlighet att utföra sitt uppdrag. För att undvika att irritera, använd pop ups som kommer efter ett tag eller när besökaren lämnar sidan.

Alla hatar att bli störda när de läser, eller att inte ens kunna läsa för att det första som händer är att det kommer upp en pop up. Är de däremot intresserade kan de till och med bli tacksamma för att det kommer en pop up när de läst en stund, så att de slipper leta efter prenumerationsfältet, eller favoritmärka länken och komma ihåg att gå in på sidan igen.

Väck känslor i rätt ordning

Ett helt annat exempel på tajming är hur man kan väcka känslor och behov och sen ge en lösning. Om du har en artikel om till exempel Filipinerna väcker du reslusten hos besökaren. Den börjar drömma sig bort, se sig själv på en vit sandstrand istället för på jobbet, känna hur det skulle vara med sol mot huden istället för kall novembervind.

Men, sen inser besökaren att den inte har pengarna till drömresan. Så i slutet av artikeln sätter du en annons för all inclusive på Mallorca. Det är inte en paradisö precis, men det är fortfarande sol, blått vatten, varmt och fritt från vardagsstress. Och i jämförelse med Filipinerna är det ju riktigt billigt.

Vi älskar att dela med oss.
Prenumera på vårt nyhetsbrev där vi berättar om det senaste inom digitalt och kommunikation.