Hoppa till huvudinnehållet

Mobilanpassa för bättre konvertering

Nästan alla internetanvändare surfar dagligen via mobilen. Många nöjer sig med att bara ha en responsiv design, men mobilanpassning är mer än skalade bilder. Mobilanpassning är att anpassa innehållet efter att vi är klumpigare med fingrarna än med musen och tangentbord, att vi ser mindre samtidigt, att vi gör annat samtidigt och att allt är mycket omständligare på mobilen.

Jag vet inte hur många e-handelssidor jag försökt använda på mobilen men gett upp av frustration för att det tar för lång tid, eller för att navigeringen inte fungerar. Och jag är bevisligen inte den enda. Har du en sajt som inte är optimal på mobil är risken alltså stor att du blöder pengar i form av minskad konvertering.

Kortare uppmärksamhetsspann kräver relevant innehåll

Man brukar säga att du har tre sekunder på dig innan mobilanvändaren har blivit avbruten av ett sms, ett samtal eller att bussen kom. På de 3 sekunderna ska de hinna förstå vad den kan göra. På de 3 sekunderna ska de också gärna ha hunnit göra något.

Det innebär att du får korta ner texterna till det som verkligen räknas och plocka bort onödiga knappar och fält.  Erbjud gärna alternativ att placera produkten på önskelistan för att komma tillbaka senare, eller en knapp som mejlar sidans länk till besökaren, så att den kan läsa vidare senare.

Öka konverteringen med kortare laddtider

Långa laddtider minskar konverteringen. 1 sekund längre laddtid ger 11 % mindre sidvisningar, 16 % minskad kundnöjdhet och 7 % minskad konvertering.

Om du ska ha bilder, se hur de blir i mobilen. Om du har text på bilden, går den fortfarande att läsa? Vad hände med eventuella knappar på bilden? Gick de och gömde sig när bilden skalades?

Mobila användare kräver lättanvänt sök

Navigering på mobiler är svårt, för fingrarna är ofta större än menyraderna. Det är därför mobilanvändare älskar sök. Och de älskar att ha det synligt. De vill också kunna kategorisera sina val, och kategorisera på flera olika saker samtidigt. Om alla som letar skor får upp 2 546 träffar, då kan du vara säker på att du aldrig kommer sälja paren på sidan 10 och framåt. Och inte de på sidan 1-10 heller, om det inte visas de skor besökaren var ute efter där. Men om användaren kan sortera på märke, storlek, modell och färg så kanske den orkar ta sig igenom de 70 träffar som kommer upp istället.

Personalisera för mobiler

Kom mockså ihåg att personalisera för mobiler. Låt tangentbordet komma upp i skrivfält, ta bort popups som gör att du inte kan se skärmen och som inte går att klicka bort, visa inte appar som bara går att ladda ner på iPhone när man surfar på Android.

Slutsats – använd sunt förnuft och pröva din sida själv

Vill du ha en sida som är bättre än konkurrenternas? Surfa runt på massa sajter via mobilen, skriv ner allt du blir galen på och se till att du inte gör samma sak på din sida. Skriv ner att det är fel innehåll, att du inte hittar det du vill veta, att bilderna är irrelevanta eller inte tillräckligt detaljerade. Skriv ner att det inte går att läsa texten för att varje gång en bild har laddat klart så hoppar texten ner. Du kommer komma långt med sunt förnuft. Först när din sida fungerar felfritt är det dags att börja fundera på hur knappfärg och ordval kan öka konverteringen.

Lycka till med din konvertering!

Inspireras av vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för spännande innehåll, från vetenskapliga upptäckter till praktiska tips. Uppdatera dina kunskaper och inspireras tillsammans med oss.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.