När du skriver ditt mejl vill du så klart bli öppnad. Då gäller det att skriva en ämnesrad som väcker nyfikenhet och får din mottagare att öppna. Här lär du dig hur.
Håll dig kort
Försök håll dig till 40-60 tecken så att det du skrivit får plats i mottagarens ämnesrad. Undvik krångliga formuleringar och svåra ord.
Tala om vad mottagaren kan förvänta sig i nyhetsbrevet. Vad är det de är intresserade av som kan få dem att öppna brevet?
Tre exempel är:
- 5 tips för att förbättra din sömn
- Få 10 % rabatt på våra utbildningar
- Gratis guide: Så lyckas du med dina mål
Siffror är bra för att det är kort och konkret.
Var personlig
Om det är möjligt, inkludera mottagarens namn eller något personligt som kan få dem att känna sig speciella.
- Hej Britta, vi har något speciellt till dig!
- Maria, du har väl inte missat detta?
- Ditt nästa steg mot framgång, Johan
Sätt stress
Människor gillar inte att missa bra möjligheter, så använd ord som skapar en känsla av stress.
- Sista chansen att anmäla dig till xxx
- Endast 24 timmar kvar på rean
- Boka nu för 25 % rabatt
- Anna, du har bara 3 dagar kvar på ditt erbjudande
Skapa nyfikenhet
En bra fråga kan väcka intresse och få mottagaren att vilja veta mer. Men det kan också minska öppningsfrekvensen för att man inte ser vad det handlar om – så prova om det funkar på din målgrupp och gör det inte på alla dina nyhetsbrev. Det beror väldigt mycket på vilket ämne du skriver om och vilken relation du har till dina läsare. Ju mer informell och desto närmare du är dina läsare – desto större sannolikhet att lyckas.
- Har du anmält dig?
- Gör du det här SEO-misstaget?
- Redo för ett äventyr?