Hoppa till huvudinnehållet

Skriva för webben – skriv för att bli hittad

Att skriva för webben innebär att skriva utifrån de förutsättningar skärmläsning och sökmotorer ger. Det handlar om att skriva för att kunna ranka högt på Google och andra sökmotorer, men också om att kunna skriva så att det går lätt att förstå texten även om man läser på en liten mobilskärm.

Vi läser annorlunda på skärm än på papper, och vi väljer vad vi ska läsa på ett annat sätt på nätet än i en tidning. Därför räcker det inte med att bara kunna skriva om man ska skriva för webben. Man behöver kunna skriva för webben specifikt. Annars är det lätt att försvinna i bruset.

Att skriva är inte detsamma som att skriva för webben

Många får i uppdrag att skriva texter på webben bara för att de har bra kunskap inom ämnet de ska skriva om. Men kunskap om ämnet ger inte automatiskt en säljande, sökmotoroptimerad text. Därför kan man behöva lite hjälp på traven. Vi stöttar så att dina texter hamnar högt upp på Google och så att läsaren att stanna kvar när den väl kommit in.

Det är aldrig för sent att lära sig skriva för webben, eller att se över sina texter. Men ju tidigare du kommer igång, desto tidigare kommer du få resultat.

Mer om Skriva för webben

Utbildning

Skriv säljande på webben

Lär dig skriva texter som rankar högt upp på Google, fångar läsarens intresse och får läsaren att agera. Och så klart att agera på rätt sätt. Hej färre frågor och...

Projekt

Kläppen ökade konverteringen

Kläppen ville öka konverteringen från befintliga kunder, och från besökare som drivits till sidan med hjälp av sociala medier. Med utbildning lärde sig redaktörerna skapa sidor som säljer. För att...

Tjänst

Webbinar: Få fler kunder via din webbplats

Inspelning från vår webbinarserie. Skriv säljande Bli synlig på Google Att hamna högst upp på Google är målet för många. Det är möjligt, bara man vet hur man gör. Onsdag...

Tjänst

Skapa en enkel och begriplig kommunal webbplats

Inspelning från våra webbinar. Förbättra interna sökmotorn Många tycker att interna söket är dåligt. Vår erfarenhet är att det sällan är sökfunktionen det är fel på. Oftast är materialet på...

Inlägg

Webbredaktörens viktigaste utbildning

Att låta redaktörerna lära sig hur publiceringsverktyget fungerar är för de flesta en självklarhet, för utan att klicka på Publicera blir det ingen hemsida. Men många glömmer att utbilda i...

Inlägg

Använd de ord du blir hittad på när du skriver för webben

Vill du bli hittad på nätet, ja då måste du skriva de ord potentiella besökare söker på. Att envisas med att använda ord för att “det heter faktiskt så” blir...

Inlägg

Skriv för målgruppen

Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Att ha bra koll på och veta mycket om dina målgrupper gör det lättare att...

Projekt

Postnord förbättrade intranätet

Från spretigt innehåll och dålig sökmotor till enhetligt och lätthittat innehåll. Det var Postnords resa med intranätet. Postnord skulle genomföra ett större omtag på intranätet, och även ett nytt arbetssätt....

Projekt

Vinnovas framgångsrika innehållsarbete

Vinnova har lyckats förbättra sina texter avsevärt, nå målgruppen bättre och skapa en gemensam förståelse för vikten av klarspråk inom organisationen. Användarundersökningar visade att Vinnovas texter var svårförståeliga för målgruppen,...

Inlägg

Så skriver du för att bli läst

På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt...