Tillgänglighet är inte raketforskning

Tillgänglighetslagen är snart en hajp lika stor som GDPR och många tjänar grova pengar på att påstå att det är jättekrångligt.

Jag förstår inte varför det målas upp som att det är så svårt att bara speciella experter kan göra det. Tillgänglighet är inte raketforskning. Alla som har tiden och intresset kan lära sig vad det är man ska jobba med.

Tillgänglighet går att lära sig

Att jobba med tillgänglighet på en webbplats är som att jobba med tillgänglighet i den fysiska miljön. När du bygger ett hus så kravställer du att man till exempel ska kunna ta sig fram med rullstol. Förmodligen vet du inte vad som krävs då, utan får kolla upp riktlinjer på Boverkets webbplats, eller prata med din byggare.

Vissa gamla byggnader kanske är otillgängliga, men då försöker du fixa det som går, och det som inte går försöker du kompensera på andra sätt. Inte river du ett helt hus för att det inte finns en ramp eller tillräckligt breda dörrar.

På samma sätt är det med webbplatser. Är du på väg att göra nytt får du kolla på webriktlinjer.se och prata med din leverantör om hur ni ska göra så tillgängligt som möjligt. Och sitter du på en gammal sajt behöver du förmodligen komplettera lite här och där. Så förmodligen behöver du inte bygga en helt ny sajt inför den 23 september, som vissa påstår.

Tillgänglighet är ett pågående arbete

Det man framför allt ska komma ihåg är att tillgänglighet är ett ständigt pågående arbete. Man kan inte granska sin sajt nu, skicka rapporten till sin leverantör och sen tro att allt blir frid och fröjd. Tillgänglighet är, precis som allt annat i livet, en ständigt pågående process där det hela tiden handlar om att prioritera och man aldrig kommer bli klar. Det kan kännas deppigt att aldrig bli klar, men å andra sidan kan det kännas sjukt skönt att inse att allt inte måste vara klart den 23 september.

Plan för att jobba med tillgänglighet

Mitt tips till dig är därför att du följer denna plan

  1. Granska din webbplats (ta hjälp av checklistan på webbriktlinjer.se eller vår checklista).
  2. Läs på vad felen innebär.
  3. Sätt dig ner med din leverantör eller leverantörer och gå igenom
    1. Vad är möjligt att åtgärda (det mesta förmodligen)
    1. Hur lång tid tar det och hur mycket kommer det kosta
  4. Fundera sen på hur stor skillnad de olika åtgärderna kommer göra och för hur många.
  5. Prioritera insatserna där du börjar med det som är enkelt att åtgärda eller gör störst nytta. Ofta får man genomföra flera åtgärder samtidigt under en längre tid.
  6. Med jämna mellanrum, börja om på punkt 1 och upprepa hela proceduren.

Skulle det vara så att du inte vill eller orkar sätta dig in allt om tillgänglighet, eller vill ha hjälp av någon som har sett många olika sajter och kan bolla olika idéer och lösningsförslag, då finns vi här. Men vi kommer inte säga att tillgänglighet är krångligt, utan tvärtom dela med oss så mycket vi bara kan, så att du tryggt kan jobba vidare på egen hand.

Få inspiration och kunskap direkt i mejlen med vårt nyhetsbrev