Influencers – fluga eller framgång?

Det finns många utmaningar med marknadsföring. Hur skapar man relevant innehåll? Hur når man sina målgrupper? Eller hur skapar man tilltro till varumärket? Influencer marketing är svaret på alla dessa frågor, i alla fall om man frågar de som jobbar med det. Och visst kan det finnas en viss potential, men än så länge är det ett verktyg som är svårt att behärska.

Ett enda inlägg kan kosta över 100 000 kronor, men vad detta faktiskt resulterar i för annonsören är svårt att säga. Enligt en studie av Influencer Intelligence och Econsultancy har inte ens en femtedel av företagen lyckats räkna ut vilken utdelning dessa investeringar leder till. Och enligt den amerikanska intresseorganisationen Association of National Advertisers (ANA) anser endast 36 procent av företagen som använder influencers att det faktiskt är effektivt för att öka försäljning. Likes och kommentarer är alltid trevligt men det leder inte nödvändigtvis till ökad intäkt.

Ett annat problem med denna typ av marknadsföring är att man låter en utomstående person representera varumärket. Om man som organisation har ett stort hållbarhetsfokus blir det snabbt komplicerat om en person som nu representerar företaget även gör reklam för privatjet. Problemet med betalt engagemang är just det. Att det är ett betalt engagemang. Det är därför viktigt att välja att samarbeta med individer som faktiskt verkar dela era värderingar och inte den influencer som har flest följare. Och att de följarna är din målgrupp. Även om en influencer har en miljon följare är det ovanligt att majoriteten av dessa ingår i målgruppen. Väldigt sällan är ryska botar en del av den tänkta målgruppen, vilket skapar ytterligare svårigheter att värdera influencers värde och räckvidd.

Så innan du hoppar på den här trendiga typen av marknadsföring bör du fundera på vad målet är. Om du vill öka försäljningen så kanske det inte är det bästa alternativet, men är det en budget för varumärkesbyggande du ska sätta sprätt på finns det absolut potential. Sätt upp tydliga spelregler och etablera inga samarbeten baserat på antal följare. Var också noga med att få konkreta siffror på följare, unika besökare på bloggen (om de har en blogg) osv. Följ upp vad som händer med till exempel trafik till er webbplats när de publicerar sina inlägg.

Men kom ihåg att det är en omogen bransch (och kanske även influencer). Följare kan köpas, men inte förtroende.

Källor: